کد مطلب:623
تاریخ انتشار:23 مهر 1392 ساعت 16:43
چاپ چاپ

ابتکار در نشست کارگروه ویژه مذاکراتی تغییرات آب و هوا

میزان تولید گازهای گلخانه ای در کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد

ایران در مذاکرات اجلاس تغییرات آب و هوا با دشواری هایی روبه رو خواهد بود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از ساز و کار های بین المللی برای پیشبرد اهداف ملی در حوزه محیط زیست را ضروری خواند و گفت: متاسفانه نتوانستیم از ابزار های بین المللی از جمله پروتکل کیوتو استفاده کنیم و اتفاق جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار در نشست کارگروه ویژه مذاکراتی تغییرات آب و هوا که پیش از ظهر سه شنبه 23 مهرماه در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه های عضو این کارگروه برگزار شد، با بیان اینکه ایران در نوزدهمین اجلاس اعضای متعاهد کنوانسیون تغییرات آب و هوا با رویکرد تعاملی ،‌منطقی و با استفاده از همه ظرفیت های ملی عمل می کند، گفت: میزان تولید گاز های گلخانه ای در کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در مذاکرات اجلاس تغییرات آب و هوا با دشواری هایی روبه رو خواهیم بود .
وی ادامه داد: با شکل گیری پروتکل جدیدی در کنوانسیون تغییرات آب و هوا و تعهدات آن برای کشور های درحال توسعه دشواری هایی فراهم می شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه پروتکل کیوتو در سطوح جهانی در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده است، افزود: روند تغییرات آب و هوا با همان روند قبلی ادامه یافته و نگرانی زیادی به وجود آورده است.
معصومه ابتکار ادامه داد : پروتکل کیوتو با وجود همه قوت هایی که دارد متاسفانه برآیند موفقی نداشته است وعدم اجرای کامل آن توسط کشورهای توسعه یافته آسیب ها و صدمات برای کشور های دیگر به ویژه در کشورهای در حال توسعه داشته است و با وجود اقدامات انجام شده این پروتکل در حد قابل انتظار نبوده است.
معاون رییس جمهور با بیان آسیب هایی که از ناحیه تغییرات آب و هوا به ویژه خشکسالی به کشور وارد شده است، گفت: ظرف چند سال اخیر بین پنج دهم تا یک درجه افزایش درجه حرارت در نقاط مختلف کشور گزارش شده است که در تبخیر منابع آب سطحی اثر بخش بوده و اثرات منفی روی تالابها داشته است.
ابتکار با اشاره به وضعیت محیط زیست کشور، افزود: قطعاً بخشی از مشکلات محیط زیست کشور متاثر از مسائل جهانی است.
وی استفاده از ساز و کار های بین المللی برای پیشبرد اهداف ملی در حوزه محیط زیست را ضروری خواند و گفت: متاسفانه نتوانستیم از ابزار های بین المللی از جمله پروتکل کیوتو استفاده کنیم و اتفاق جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
ابتکار با بیان اینکه موضوع مسئولیت مشترک و متفاوت در بحث کنوانسیون تغییرات آب وهوا تاکید شده است ،‌گفت: باید در بحث سازگاری ،‌همکاری جدی بین کشور های منطقه، صاحب تجربه و دارای تکنولوژی اثر بخش در این حوزه ، دنبال شود
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست تحریم ها روند انتقال تکنولوژی را کند کرده و محدودیت ها و آسیب هایی را برای کشور به وجود آورده است.
وی ادامه داد: استفاده نکردن از فرصت های بین المللی از جمله کنوانسیون تغییرات آب وهوا آسیب های زیادی برای کشور به همراه داشته است.
معصومه ابتکار، محیط زیست را یکی از اولویت های ملی دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: دیپلماسی محیط زیست فرصت های زیادی برای کشور به وجود می آورد که در این دولت به طور جدی دنبال می شود.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/623