کد مطلب:618
تاریخ انتشار:22 مهر 1392 ساعت 22:49
چاپ چاپ

با حضور معاون رییس جمهور

کارگروه ملی مدیریت زیست بوم تالاب میقان اراک تشکیل شد

تالاب میقان اراک گنجی ارزشمند است و در شرایطی که بیشتر تالابهای مهم کشور آسیب دیده اند حفظ این زیست بوم برای حیات پرندگان مهاجر امری جدی است.

کارگروه ملی مدیریت زیست بوم تالاب کویری میقان اراک، عصر دوشنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و اولین جلسه آن در اراک برگزار شد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این جلسه، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید ویژه بر ارزشگذاری زیست محیطی تالابهای کشور گفت: تالاب میقان اراک گنجی ارزشمند برای این خطه و کشور است و در شرایطی که بیشتر تالابهای مهم کشور آسیب دیده اند حفظ این زیست بوم برای حیات پرندگان مهاجر امری جدی است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید برای معتدل سازی رفتارهای اجرایی و عمرانی و رعایت حقوق مردم و محیط زیست عزم جدی دارد و حضور من در کارگروه ملی تالاب میقان اراک به همین منظور است.
در این نشست مقرر شد که موضوعات اساسی تالاب میقان با برنامه های زیرگروه تدوین شده در سند مدیریت زیست بوم این تالاب توسط دستگاه های اجرایی کلید بخورد و در فرصت زمان بندی مشخص با حضور مجدد مسوولان کشوری محیط زیست روند پیشرفت ها ارزیابی شود.
به گزارش ایرنا، امیر انصاری، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: تالاب کویری میقان اراک به عنوان سرمایه ارزشمند زیست محیطی و یکی از 10 تالاب مهم کشور شناخته شده که در سالهای اخیر با جراحات عمیق زیست محیطی رو به رو شده است .
وی افزود: این تالاب یکی از 34 تالاب کشور است که هرساله پذیرای جمعیت قابل ملاحظه ای از پرندگان مهاجر بوده و تصمیم سازی سریع برای افزایش سهم حق آبه این تالاب از پساب فاضلاب شهر اراک، محدودکردن فعالیت های برداشت معدنی، ارتقای سطح حفاظتی آن از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده و راه اندازی سیستم پایش آنلاین گرد و غبار و استقرار دکل تخصصی هواشناسی در این منطقه امری ضروری است.
وی توضیح داد: در سالهای اخیر با کمک منابع طبیعی و کشت گونه قره داغ و اتریپلکس از بحران شن های روان در این عرصه جلوگیری شده اما این اقدامات باید بسرعت در سراسر نواحی تالاب گسترش یابد.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات کارشناسی به دلیل دخالت های بی رویه انسانی در 27 سال اخیر در تالاب میقان حرارت تالاب یک درجه افزایش یافته و سطح سفره های آب زیرزمینی این عرصه طبیعی 13 متر افت داشته است که این موضوع خطر شور شدن آب های زیرزمینی و آسیب های ثانویه محیطی را دوچندان می کند.
انصاری اظهار کرد: تعداد چاههای عمیق و نیمه عمیق ، چشمه ها و قنوات در محدوده تالاب چند دهه اخیر بی ضابطه افزایش یافته که مدیریت جامع بر آن ضروری است.
وی بروز خشکسالی های پیاپی را یکی دیگر از تهدیدات جدی برای تالاب میقان اراک عنوان کرد و خواستار مطالعات جامع و آسیب شناسی برای پیشگیری از عوامل مخرب آن شد.
انصاری خاطرنشان کرد: پساب فاضلاب اراک درحال حاضر هزار لیتر در ثانیه است که سالانه 31 میلیون متر مکعب می شود و با توجه به شرایط حاد تالاب نیاز است که حق آبه محاسبه شده 25 میلیون و 360 هزار متر مکعبی آن از این پساب تامین شود.
وی تاکید ویژه بر مدیریت پسماند روان ابهای سطحی که وارد تالاب می شود و انتقال خطوط نفت موجود در منطقه را امری ضروری دانست.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: تالاب میقان اراک امسال به عنوان یکی از تالابهای مهم کشور باید مدیریت زیست بومی باید داشته باشد و به همین منظور مطالعات و انتظارات و وظایف دستگاهی آن احصا شده و انتظار است با حمایت ملی و اختصاص اعتبارات مناسب ، زمینه حفظ و ارتقای شرایط تالاب میقان مهیا شود.
انصاری اظهار کرد: سند تالاب میقان اراک به نام اداره کل راه و شهرسازی است که می طلبد برای مدیریت مناسب، این مالکیت به اداره کل محیط زیست منتقل شود.
وی افزود: تالاب میقان زیست بومی حساس است و باید هرچه سریعتر روند تصویب آن در کنوانسیون رامسر پیگیری و انجام شود.
محمد حسین مقیمی، استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: محیط زیست حوزه ای فرابخشی است و در مدیریت زیست بوم تالاب کویری میقان اراک باید نگاه های بخشی حذف شود و با استفاده حداکثری از ظرفیت سمن ها، رسانه ها و حوزه دولتی و خصوصی در جارچوب قانون موضوعات آن دنبال شود.
وی افزود: توجیه زیست محیطی طرح های عمرانی یک تکلیف قانونی و از اهداف برنامه های توسعه کشور است و هیچ فعالیتی بدون ضوابط زیست محیطی نباید در این منطقه صورت گیرد.
وی اظهار کرد: در مدیریت زیست بوم تالاب میقان صنایع و فعالیت های خدماتی و معدنی باید معادله ای دوجانبه داشته باشند و به هیچ قیمتی سرمایه های ارزشمند خداداد نباید آسیب ببیند.
وی اظهار کرد: موضوع تخصیص حق آبه تالاب در حیطه وظایف وزارت نیرو است و امید است با کار کارشناسی به صورت دقیق و اصولی دربخش های پایه تقسیم شود.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/618