کد مطلب:615
تاریخ انتشار:22 مهر 1392 ساعت 17:58
چاپ چاپ

رییس سازمان محیط زیست: کاهش آلودگی هوای اراک در سطح ملی بررسی می‌شود

مشکل آلاینده ها به سبب تاثیراتشان بر روی سلامت افراد در جامعه به سرعت پیگیری شود تا در حداقل زمان مشکلات موجود را حل کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت تعیین مولفه مربوط به محیط زیست برای تمامی فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و حتی تولیدی تاکید کرد و گفت: این امر غیرقابل تفکیک و حذف است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که با حضور استاندار، اعضای کمیسیون و آصفری نماینده مردم اراک در مجلس برگزار شد، با ابراز خوشحالی از انتصاب محمد حسین مقیمی به عنوان استاندار مرکزی و پیش‌بینی شرایط بهتر برای مردم استان با حضور استاندار جدید اظهار کرد: حضور من در این کارگروه به معنای اراده ملی برای بهبود وضعیت زیست محیطی اراک است و قطعا مساله زیست محیطی اراک و آلودگی این شهر در سطح ملی و طی جلسه ای با دولت یازدهم بررسی خواهد شد.
وی افزود: چنانچه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نیاز به بازنگری مصوبات داشته باشد اقدامات لازم پس از این جلسه انجام می شود تا این طرح عملیاتی شود چرا که تکالیف همه دستگاهها در این طرح مشخص شده است.
ابتکار با تاکید بر اینکه استاندار باید این طرح را جدی بگیرد، گفت: در مورد کوره های آجرپزی قدم خوبی برداشته شده است و دستگاههای دیگر نیز به تأسی از اراده استاندار وظایف خود را انجام دهند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست سهم عمده آلودگی های اراک را ناشی از صنایع قدیمی دانسته و عنوان کرد: امروز که این اراده و همت در جهت رفع مشکلات آلودگی هوای اراک وجود دارد باید به درستی عمل کرده و زمان را از دست ندهیم.
وی خاطرنشان کرد: مشکل آلاینده ها به سبب تاثیراتشان بر روی سلامت افراد در جامعه به سرعت پیگیری شود تا در حداقل زمان مشکلات موجود را حل کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از سال 84 عنوان شده و مصوبات این طرح در دو دولت قبلی اجرایی نشده است، گفت: امروز که از سوی وزرا در خصوص اجرای این طرح اعلام حمایت شده است لازم است در جهت تحقق مصوبات طرح یاد شده اقدامات مناسب هر چه سریعتر انجام شود.
به گزارش ایسنا، ابتکار با اشاره به اینکه وزیر صنایع آمادگی خود را در خصوص تحقق برنامه های کاهش آلودگی هوا اعلام کرده است و سهم بخش های دیگر نیز مشخص است، گفت: سهم شورای شهر و شهرداری نیز به نوبه خود مشخص است و همه بخش ها در راستای تحقق این امر باید همکاری‌های لازم را انجام دهند و دولت نیز سهم خود را در این بخش خواهد پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در بخش نفت اقدامات خوبی انجام و وزیر نفت حمایت خود را اعلام داشته است، افزود: حداکثر تلاش برای تامین گاز نیروگاه شازند از سوی وزیر اعمال خواهد شد و من به صورت ویژه مکاتبه ای در این خصوص خواهم داشت تا تامین گاز به سرعت انجام گیرد.
رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل صندوق محیط زیست ایران گفت: مطالعات این طرح در دولت هشتم انجام شده و طرحی است که در تمام دنیا انجام می شود. این صندوق از نظر مالی به حفظ محیط زیست و حمایت از طرح ها، صنایع و بخش های خصوصی مربوط به محیط زیست کمک می کند.
وی گفت: این طرح به مدت هشت سال اجرایی نشده است و در دولت یازدهم جزو اولین برنامه ها قرار گرفته و در اعتبارات نیز پیش‌بینی شده است.
ابتکار با بیان اینکه این صندوق محلی است برای دریافت بسیاری از کمک‌ها و پشتیبانی‌های دولت، ادامه داد: از طریق این صندوق می توان تسهیلات لازم در راستای رفع معضلات و کمک به فعالیت هایی همچون فعالیت‌های شهرداری و خدمات شهری را آماده کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تقاضای من این است که در همه بخش ها به طور قانونی عمل کنیم و در مواردی که سرمایه ملی و حقوق مردم در میان است اغماض نکنیم و به مر قانون عمل شود.
وی اظهار کرد: برای تمامی فعالیت های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و حتی تولیدی باید یک مولفه مربوط به محیط زیست در نظر گرفته شود چرا که این امر غیرقابل تفکیک و حذف است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: لازم است در اجرای هر طرح و فرایندی ملاحظات زیست محیطی لحاظ شود، در گذشته در برخی از طرح های اقتصادی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی اقدامات انجام می شد و این امر باعث شد که کشور هزینه های بسیاری را متحمل شود.
وی تصریح کرد: اگر امروز در فکر توسعه و رشد اقتصادی در هر یک از بخش‌های کشور هستیم لازم است که مولفه‌های زیست‌محیطی را در نظر بگیریم و قطعا این مهم به دلیل وجود نیروهای متخصص و سمن‌های زیست محیطی در اراک جواب خواهد داد.
ابتکار گفت: یقین دارم با یک برنامه زمان بندی شده دقیق، پیشرفت کار و برنامه‌ها را خواهیم دید و در سفر بعدی قطعا وظایف دستگاه‌ها و درصد پیشرفت برنامه‌ها را خواهم سنجید.
وی خاطرنشان کرد: ما نیز در سطح ملی پشتیبانی و اعتبارات لازم را در نظر خواهیم داشت.
ابتکار در پایان از استاندار مرکزی تقاضا کرد که در نشست‌های کارگروه‌ها به فراخور تخصص از اعضای هیات علمی دانشگاهها و سمن‌ها استفاده کند چرا که این افراد با دلسوزی، انتقادات و ایرادها را به گوش مسوولان می‌رسانند و لازم است از ظرفیت آنها استفاده شود.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/615