کد مطلب:6102
تاریخ انتشار:2 اردیبهشت 1399 ساعت 23:59
چاپ چاپ

اولین نوزادان سایت گوزن زرد ایلام به دنیا آمدند

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست ایلام گفت: اولین نوزادان سایت گوزن زرد مانشت و قلارنگ این استان در سال جدید، به دنیا آمدند.

 رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست ایلام گفت: اولین نوزادان سایت گوزن زرد مانشت و قلارنگ این استان در سال جدید، به دنیا آمدند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اکبر محمدزاده روز سه شنبه اظهار داشت: سه گوساله در فصل زاد و ولد گوزن های زرد در این سایت طی روزهای اخیر به دنیا آمده اند و تا اواخر اردیبهشت ماه احتمال افزایش تعداد نوزادان این سایت وجود دارد.

وی افزود: اکنون  بدون احتساب این سه گوساله تعداد گوزن های بالغ و نابالغ این سایت ۳۲ راس است که پنج راس آن نابالغ و گوساله های متولد سال گذشته هستند.

محمدزاده یادآور شد: گوزن های این سایت همه ساله در فصل شهریور اقدام به جفت گیری می کنند و در فصل بهار سال بعد نیز نوزادان این وحوش به دنیا می آیند و فرایند تولد گوساله ها تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: باتوجه به رسیدگی ها و مراقبت های مداوم هیچ گونه مشکل و مورد خاصی سلامت و امنیت این گوزن ها را تهدید نمی کند و این وحوش نادر در وضعیت نرمالی قرار دارند.

بهمن ماه سال گذشته تعداد ۱۷ راس گوزن نر و ماده این سایت به استان خوزستان منتقل شدند.

سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای ۸۰ هکتار گستره است، این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.
با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیای گونه های در معرض خطر در کشور است.
 سال ۹۵ تعداد ۱۰ راس از گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس نیز در سال ۹۶ به استان خوزستان برای تکثیر و احیا منتقل شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/6102