کد مطلب:606
تاریخ انتشار:21 مهر 1392 ساعت 12:10
چاپ چاپ

پارک ملی بوجاق میزبان پرندگان مهاجر شد

ورود موج جدید سرما به استان گیلان ، موج عظیم ورود پرندگان مهاجر به این استان رابه ارمغان آورد .

پارک ملی بوجاق ، پناهگاه حیات وحش سلکه و بخشهایی از تالاب بین اللمللی انزلی را شور مضاعف مهاجرت هزاران پرنده مهاجر فرا گرفته است .

"امیر عبدوس"  مدیر کل محیط زیست استان گیلان در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایرانIENA  گفت : با آغاز فصل سرما و به دنبال سرد شدن یکباره هوا موجی از مهاجرت پرندگان را در پارک های ملی و تالاب های این استان شاهد هستیم . وی با بیان اینکه پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی از روز پنج شنبه میزبان پرندگان مهاجر شده اند گفت : بر اساس گزارشات پاسگاههای سر محیط بانی از زیستگاههای تالابی استان ، هماکنون هزاران قطعه مرغابی در مناطق کم عمق تالابی ، مشغول تغذیه اند و به نظر میرسد که با ادامه این موج و ورود سایر گونه های پرندگان آبزی و کنارآبزی در ماههای آینده ،ترکیب گونه ای پرندگان مهاجر به اوج خودبرسد .
به گفته عبدوس تکمیل شدن ترکیب گونه ای پرندگان مهاجر عمدتا درآذر ماه به وقوع پیوسته و با ورود انواع غازها و قوها تصاویر بدیعی از اعجاب طبیعت در تالاب های گیلان نقش می بندد.

مدیر کل محیط زیست استان گیلان تصریح کرد : با آغاز مهاجرت پرندگان به این استان دو دودسته به ترتیب 7 و 8 قطعه‌ای از درناهای معمولی نیز روز پنجشنبه در پارک ملی بوجاق مشاهده شدند.

عبدوس افزود : منتظر فرود درناهای معمولی در پارک ملی بوجاق بودیم زیرا هر ساله در این زمان و در اواخر اسفند تا اوایل فروردین تعدادی درنای معمولی در زمان مهاجرت از زیستگاه‌های جوجه‌آوری‌شان به سمت زیستگاههای زمستانگذرانی و در زمان بازگشت به صورت موقت و برای تجدید قوا در پارک ملی بوجاق فرود می‌آیند.
وی تاکید کرد : سه گونه درنا در ایران دیده می‌شود و درنای معمولی فراوانترین انها است. درناها از گونه های حمایت شده ایران هستند و شکارشان ممنوع است.

سوابق مهاجرت پرندگان زمسنانگذران حاکی ازآن است که کامل ترین ترکیب گونه ای آنها در میان زیستگاههای استان متعلق به کاسه های آبی پارک ملی خشکی دریایی بوجاق کیاشهر با 230 گونه است و پرتراکم ترین مهاجرت ها به پناهگاه حیات وحش سلکه تعلق دارد.


انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/606