کد مطلب:5954
تاریخ انتشار:10 اسفند 1398 ساعت 18:05
چاپ چاپ

اردک‌های چینی به مصاف ملخ‌های مهاجم در پاکستان می‌روند

پاکستان ما‌ه‌هاست درگیر هجوم ملخ‌هاست. این یکی از شدیدترین حملات ملخ‌ها در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

پاکستان ما‌ه‌هاست درگیر هجوم ملخ‌هاست. این یکی از شدیدترین حملات ملخ‌ها در تاریخ این کشور به شمار می‌رود. حالا چین می‌خواهد برای کمک به کشور همسایه‌اش ۱۰۰ هزار اردک به آنجا بفرستد تا به جنگ ملخ‌‌ها بروند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، جنگ اردک با ملخ؛ چین برنامه‌ای جالب برای مقابله با هجوم ملخ‌ها به پاکستان دارد و می‌خواهد ۱۰۰ هزار اردک به این کشور بفرستد. به گزارش خبرگزاری فرانسه این اردک‌ها قرار است از شرق چین به پاکستان صادر شوند تا این کشور همسایه را از معضلی که با آن روبروست برهانند. ملخ یکی از غذاهای طبیعی اردک‌ است.

قبل از این اقدام، چین هیأتی از کارشناسان را به پاکستان فرستاده بود تا وضعیت را از نزدیک بررسی و درباره امکانات و اقدامات لازم مشورت کنند. هجوم این بار ملخ‌ها به پاکستان یکی از شدیدترین حملات آنها از ابتدای قرن بیستم به شمار می‌رود. این ملخ‌ها تابستان گذشته از ایران به پاکستان رسیدند. آنها ابتدا پنبه‌‌زارها و سپس مزارع گندم را نابود کردند.

چین در مبارزه با ملخ تجربه زیادی اندوخته است. اردک‌ها در اوائل قرن بیست و یکم برای مبارزه با حمله ملخ‌ها در ایالت‌ سین‌کیانگ در شمال غربی چین به کار گرفته شدند. آنزمان جنگ به نفع اردک‌ها مغلوبه شد. خود اردک‌ها هم فربه‌‌تر از قبل سر از سفره چینی‌ها درآورند.

استفاده از اردک برای خوردن ملخ‌ها یکی از راه‌های با صرفه‌تر و زیست‌محیطی‌تر برای مبارز با حمله ملخ‌هاست. اردک‌ها از پرندگانی مانند مرغ و خروس هم کارایی بیشتری دارند. لو لیزهی، پژوهشگر موسسه فناوری کشاورزی در شه‌جیانگ، می‌گوید اردک‌ها به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند و این کار را ساده‌تر می‌کند. هر اردک می‌تواند ۲۰۰ ملخ را در روز بخورد. یک مرغ تنها ۷۰ ملخ را.

هجوم گسترده ملخ‌ها در شرق آفریقا در ظرف ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ملخ‌ها حرکت خود در شرق آفریقا را از هفته‌ها پیش آغاز کرده‌اند. میلیون‌ها ملخ به مزارع حمله کرده‌اند و هرچه را در مسیر حرکتشان است نابود می‌کنند. حمله ملخ‌ها می‌تواند پیامدهای ویران‌کننده‌ای داشته باشند.

اوایل اسفندماه امسال سازمان فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد درباره هجوم ملخ‌ها به شبه جزیره عربستان، سواحل خلیج فارس و بخش جنوبی ایران هشدار داده بود. دستجات بزرگ ملخ‌ از کویت، بحرین و قطر حرکت کرده بودند و سواحل جنوب غربی ایران نیز در معرض تهدید قرار گرفته بود.

دلیل افزایش ملخ بارندگی شدید ماه‌های اخیر در منطقه بوده است. بسیاری از مردم در شرق آفریقا حتی قبل از هجوم ملخ‌ها هم به دلیل خشکسالی، درگیری‌های نظامی و گرانی مواد غذایی به اندازه کافی غذا ندارند. ملخ‌ها در آستانه برداشت محصول در این مناطق هجوم خود را آغاز کردند.

ملخ‌های کویری کم اشتها نیستند و هر ملخ روزانه به میزان وزن خود به طور متوسط دو گرم غذا می‌خورد. این حشرات گرسنه در مدت زمان بسیار کوتاهی مناطق عظیمی را ویران می‌کنند. ملخ‌ها در یک کیلومتر مربع قادرند به اندازه ۳۵ هزار نفر در یک روز غذا بخورند. این ملخ‌ها به معنای واقعی کلمه غذای مردم را می‌خورند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5954