کد مطلب:5926
تاریخ انتشار:5 اسفند 1398 ساعت 16:35
چاپ چاپ

افشانه واکسن‌های گیاهی برای مبارزه با آفات کشاورزی

محققان آلمانی با استفاده از سیستمی به نام «مداخله آر.ان.ای» و یا RNAi ، واکسنی برای مبارزه با آفات گیاهی ابداع کرده‌اند.

محققان آلمانی با استفاده از سیستمی به نام «مداخله آر.ان.ای» و یا RNAi ، واکسنی برای مبارزه با آفات گیاهی ابداع کرده‌اندکه می‌تواند بدون نیاز به مهندسی ژنتیکی، از محصولات کشاورزی محافظت کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه اینترنتی مسیو ساینس، گروهی از پژوهشگران به ریاست محققان دانشگاه «هاله» در آلمان در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ از ابداع یک رویکرد سریع و قابل اعتماد برای تولید «واکسن» برای گیاهان خبر دادند. این واکسن را می توان همانند یک آفت کش بر روی گیاه اسپری و یا حتی آن را همانند واکسن های حیوانی، تزریق کرد.

این واکسن با استفاده از سیستمی به نام «مداخله آر.ان.ای» و یا RNAi عمل می‌کند. RNAi را می‌توان نوعی سیستم ایمنی قلمداد کرد. این سلول، آر.ان.ای دو رشته‌ای (از خانوده دی.ان.ای که حامل اطلاعات ژنتیکی است) را که متعلق به خودش نباشد، شناسایی می‌کند؛ درست مانند ویروسی که تلاش می کند وارد سلول شود و برای این منظور آر.ان.ای را به قطعات کوچک خرد می‌کند.

سپس سلول، از این قطعات برای شناسایی و متوقف ساختن فعالیت بیشتر پاتوژن استفاده می‌کند. جالب اینجاست که سلول‌های یوکاریوتی (eukaryotic cells) - مانند حیوانات ، گیاهان و قارچ ها - همچنین از RNAi برای تنظیم ژن‌های خود، تشخیص و سرکوب RNA خود استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند مانند یک سوئیچ قطع برق لامپ، بیان ژن را از فعالیت بیاندازد و یا حتی تنظیم کند.

محققان این مداخله RNAi را در آزمایشگاه خود با استفاده از سلول های گیاهی کشت شده توتون و RNA دو رشته از TBSV (ویروس شیرین کننده گوجه فرنگی) از نو تولید کردند. سپس، آن‌ها به دنبال RNA ویروسی گشتند که قوی ترین واکنش RNAi را در تنباکو ایجاد می‌کند. پس از شناسایی این RNA ویروسی، آن‌ها آزمایش‌های «واکسیناسیون» را انجام دادند و RNA را به گیاهان تنباکو آلوده تزریق کردند. محققان متوجه شدند که گیاهان تلقیح شده با قوی‌ترین واکسن با میزان ۹۰٪ محافظت شدند.

یکی از مهمترین مزایای واکسیناسیون گیاهان این است که مولکول‌های RNA را می توان از طریق کاربرد موضعی مانند اسپری، تزریق به ساقه، خیساندن ریشه یا درمان بذر به گیاهان ارائه داد.

این روش ساده مزیت دیگری نیز دارد و آن قابلیت انعطاف پذیری است. ویروس‌ها و پاتوژن‌ها برای سازگاری با محیط‌های متغیر به طور مداوم جهش می‌یابند. طراحی یک واکسن RNA مناسب، سریعتر و آسان‌تر از رویه‌های وقت گیر و  پر زحمت لازم برای ویرایش ژن است.

این واکسن برای گیاهان چند ساله مانند انگور، درخت مرکبات و سیب که تهیه واکسن برای آن‌ها اغلب به سال‌ها آزمایش نیاز دارد و اصلاح ژنتیکی آن‌ها پر هزینه است یک مزیت محسوب می‌شود.

واکسن‌های RNAi همچنین بسیار خاص هستند، این واکسن‌ها فقط پاتوژن های هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ این درحالی است که انتظار می‌رود اثرات ناخواسته آن‌ها بر روی سایر ارگانیسم‌ها محدود باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5926