کد مطلب:5919
تاریخ انتشار:2 اسفند 1398 ساعت 12:08
چاپ چاپ

تندبادهای ناشی از تغییرات اقلیمی تهدیدی مهم برای حشرات مفید

بدون وجود باد، زنبورها به طور میانگین طی آزمایش ۹۰ ثانیه‌ای خود از ۵.۴۵ گل شهد گرفتند.

نتایج مطالعات اخیر کارشناسان دانشگاه "ساسکس" در انگلیس این نگرانی را ایجاد کرده که زنبورها و سایر گرده‌افشان‌های بالدار در اثر وزش بادهای شدیدتر و بیشتر ناشی از گرمایش جهانی با تهدید جدی مواجه می‌شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،  کارشناسان طی آزمایشی برای زنبورهایی که به طور معمول پس از خروج از کندوهای خود در باغ‌ها از گل‌های طبیعی تغذیه می‌کردند محلول آب و شکر تهیه و هم‌چنین فَن‌هایی را برای شبیه‌سازی شرایط وزش باد در باغ برای این حشرات تعبیه کردند.

بدون وجود باد، زنبورها به طور میانگین طی آزمایش ۹۰ ثانیه‌ای خود از ۵.۴۵ گل شهد گرفتند. هنگامی که سرعت باد افزایش می‌یابد، این میزان به طور میانگین به ۳.۷۳ گل رسید و بنابراین طی یک روز، توانایی زنبور عسل برای تأمین مواد غذایی کلونی‌اش به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کارشناسان هم‌چنین با حرکت گل‌ها، تأثیر غیرمستقیم بادهای شدیدتر را بررسی کردند.

این یافته‌ها نشان داد اگرچه به نظر نمی‌رسد که حرکت گل تاثیری روی زنبورها داشته باشد اما حرکت هوا به وسیله فَن‌ها بلند شدن آن‌ها را از روی گل‌ها دچار تاخیر می‌کند، به طوری که زمان این حرکت از ۰.۰۵ ثانیه در حالت عادی به ۵۴ ثانیه در زمان تلاطم هوا می‌رسد.

یکی از دلایل احتمالی این که باد باعث ایجاد تاخیر در پرواز زنبورها می‌شود این است که افزایش کوچکی در سرعت باد باعث کاهش دمای بدن زنبورها می‌شود، بنابراین آن‌ها برای گرم کردن ماهیچه‌های پروازشان به زمان بیشتری نیاز دارند که این امر بلند شدن آن‌ها را از روی گل‌ها با تاخیر مواجه می‌کند. دلیل دیگر این می‌تواند باشد که زنبورهای عسل برای بلند شدن در انتظار توقفی در تلاطم هوا هستند که در شرایط طوفانی در طبیعت بسیار تکرار می‌شود.

کارشناسان اعلام کرده‌اند با پیش‌بینی افزایش باد در سال‌های آینده، درک این موضوع که تغییرات جوی می‌تواند بر زنبورها و گرده‌افشان‌ها تاثیر بگذارد، اهمیت بیشتری خواهد یافت. اگرچه نمی‌توان اقداماتی را برای مهار یا متوقف کردن باد در محیط‌های نزدیک به کندوها انجام داد اما می‌توان برای به حداقل رساندن تأثیر آن روی گرده‌افشان‌ها اقداماتی را مانند قرار دادن کندوها در محیط‌های دارای سرپناه و بادگیر بکار گرفت.

به گفته کارشناسان، حشرات گرده‌افشان‌ در حال حاضر با فشارهای زیادی در جهان مدرن روبه‌رو هستند که از آن‌ جمله می‌توان به از بین رفتن زیستگاه و قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات و کاهش جمعیت آن‌ها اشاره کرد. مقابله با شرایط آب و هوایی که به طور فزاینده‌ای در حال تغییر است، می‌تواند آخرین چالش برای بسیاری از این حشرات باشد.

به نوشته روزنامه گاردین، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد سال گذشته هشدار داد که کاهش جمعیت جهانی زنبورها "تهدیدی برای امنیت مواد غذایی جهانی" است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5919