کد مطلب:5918
تاریخ انتشار:2 اسفند 1398 ساعت 17:03
چاپ چاپ

حضور پلنگ ایرانی در منطقه سیاه‌کوه قزاقستان تأیید شد

پلنگ ایرانی برای چندمین بار طی دو سال اخیر در یک پارک حیات ‌وحش در صحرای اوست‌یورت قزاقستان دیده شد.

پلنگ ایرانی برای چندمین بار طی دو سال اخیر در یک پارک حیات ‌وحش در صحرای اوست‌یورت قزاقستان دیده شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این منطقه نیمه‌بیابانی پهناور در میان کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان قرار دارد و پلنگ ایرانی تا دو سال پیش در آنجا وجود نداشته است.

ساکن دیلد احمد، سخنگوی کمیسیون ملی جنگل‌ها و حیات‌ وحش قزاقستان برای نخستین بار تصاویر گرفته شده با کیفیت از پلنگ ایرانی در این منطقه را در فیس بوک خود همرسان کرده است. جایی که اخیرا پلنگ ایرانی در آن دیده شده به طور مشخص‌تر مکانی در شبه‌جزیره سیاه‌کوه واقع در جنوب غربی قزاقستان و در مجاورت دریای خزر است.

آقای دیلد احمد می‌گوید پلنگ ایرانی از سال ۲۰۱۸ تا کنون پنج بار در این منطقه دیده شده، اما این نخستین بار است که حضور آن در قزاقستان با عکس رنگی نسبتا با کیفیت و به صورت مستند ثابت شده است. به گفته سخنگوی کمیسیون ملی جنگل‌ها و حیات‌ وحش قزاقستان، پیش از این دو بار در سپتامبر و نوامبر ۲۰۱۸، دو بار در فوریه و دسامبر ۲۰۱۹ و یک بار نیز در ژانویه ۲۰۲۰ دوربین‌های مخفی شکاربانان قزاق در سیاه‌کوه از این حیوان عکاسی کرده‌اند که در مورد آخر تصویر حیوان واضح‌تر ثبت شده است.

مقام‌های دولتی قزاقستان این دوربین‌ها را به طور مشخص برای اطمینان از حضور پلنگ ایرانی در منطقه کار گذاشته‌اند.

ساکن دیلد احمد در پاسخ به این پرسش که آیا تمام این تصاویر متعلق به یک حیوان است، می‌گوید: «بله. در تمام این تصاویر ما همان حیوانی را می‌بینیم که در نخستین عکس دیده‌ایم و تاکنون به پلنگ دیگری برخورد نکرده‌ایم.»

این گونه جانوری از خانواده گربه‌سانان که در پهنه‌ای وسیع از قفقاز تا ایران و ترکمنستان زندگی می‌کند، در مقایسه با بقیه عموزادگانش جثه نسبتا بزرگ‌تری دارد. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت پلنگ ایرانی را در سیاهه گونه‌های در خطر انقراض در جهان قرار داده است.

با این حال کارشناسان حیاط وحش می‌گویند مشاهده این گونه در قزاقستان خبر خوبی است زیرا نشان می‌دهد این حیوان توانسته است خود را با زیست‌بوم جدیدی که تا به حال در آن نبوده، انطباق دهد و قلمروهای جدیدی برای خود ایجاد کند.

پلنگ ایرانی به جز آسیای مرکزی و قفقاز در مناطق وسیع دیگری در جهان از آفریقای جنوبی گرفته تا جنوب آسیا وجود دارد.

از ابتدای قرن بیستم میلادی تا کنون تنها چند گونه از پلنگ‌ها در قزاقستان مشاهده شده بودند که آنها هم احتمالا از خاک همسایه این کشور یعنی ترکمنستان که یکی از زیستگاه‌های اصلی این گونه است، به آنجا رفته بودند.

از سال دو هزار میلادی تنها چند مورد محدود از مشاهده پلنگ ایرانی در قزاقستان گزارش شده که سه مورد آن مربوط به منطقه سیاه‌کوه بوده است.
گونه محافظت‌شده در قزاقستان

سخنگوی کمیته جنگل‌ها و حیات وحش قزاقستان به یورونیوز گفته است دولت این کشور در صورت اتخاذ تمهیداتی برای محافظت از پلنگ ایرانی در فلات اوست‌یورت می‌تواند تشکیل جمعیت پایدار این حیوان را تضمین کند.

به گفته آقای دیلد احمد، دولت قزاقستان تا کنون با بررسی‌های زیست‌محیطی به این نتیجه رسیده است که نام پلنگ ایرانی را رسما در لیست هشدار قرمز یعنی در ردیف گونه‌های در خطر و محافظت شده این کشور قرار دهد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5918