کد مطلب:5910
تاریخ انتشار:29 بهمن 1398 ساعت 16:59
چاپ چاپ

پیام اجلاس ملبورن ، جلوی گرمترشدن زمین را بگیرید

شرکت کنندگان در یک نشست اضطراری اقلیمی در ملبورن استرالیا با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از روند گرمترشدن کره زمین توسط کشورهای مختلف جهان شدند.

شرکت کنندگان در یک نشست اضطراری اقلیمی در ملبورن استرالیا با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از روند گرمترشدن کره زمین توسط کشورهای مختلف جهان شدند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
تارنمای گاردین استرالیا روز سه شنبه با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: شرکت کنندگان دراین نشست در بیانیه  خود با اشاره به روند پرسرعت گرم شدن کره زمین خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از داغ تر شدن کره خاکی شدند و درعین حال از دولت اسکات موریسون نیز خواستند تا اقدامات فوری و پیشگیرانه برای بهبود شرایط آب و هوایی به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی ها دراین کشور انجام شود.

 این نشست اضطراری آب و هوا در هفته جاری در ملبورن برگزار شد و شرکت کنندگان آن که اکثر از دانشمندان زیست محیطی فعال در دانشگاههای این کشور بودند در این بیانیه تاکید کردند: آتش سوزی های ماههای اخیر دراین کشور نشان داد که گرم شدن  جهان تهدیدی آشکار برای جامعه استرالیاست.

روزنامه گاردین استرالیا که یکی از برگزار کنندگان این نشست نیز بود در گزارش خود به نقل از گزارش نهادهای تخصصی زیست محیطی در جهان آورده است: تغییرات شدید آب و هوایی در حال حاضر بر برخی نقاط جهان ازجمله استرالیا، قطب جنوب و منطقه آسیا- پاسفیک تاثیر منفی بیشتری گذاشته است.

سازمان ملل پیشتر در گزارشی تاکید کرده بود : بیش از نیمی از ثروتمندترین کشورهای جهان از جمله کانادا، استرالیا، کره جنوبی، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا به وعده های خود در مورد ساز وکارهای توافق پاریس عمل نکرده اند.

در این گزارش تاکید شده بود: اگر بشریت این مسیر را تغییر ندهد، زمین تا پایان قرن حاضر تا حدود ۶ درجه فارنهایت گرم تر می شود و این میزان به اندازه کافی لازم است تا برخی از پیامدهای ناگوار تغییرات آب و هوایی، از جمله امواج مرگبار گرما، آتش سوزی های ویرانگر، انقراض گسترده گیاهان و جانوری و به طور بالقوه پدیده افزایش سطح دریا را در پی داشته باشد.

طبق این گزارش جهان نسبت به سال های پیش از انقلاب صنعتی، با دستکم ۵.۷ درجه فارنهایت تا سال ۲۱۰۰، گرم تر خواهد شد. طبق گزارش ۲۰۱۹"مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی"، تاکنون اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بدترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی کافی نبوده است. در گزارش این مجمع آمده است جهان به طور چشمگیری باید میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد.

براساس این گزارش کره زمین از اوائل قرن بیستم تاکنون ۱.۸ درجه گرمتر شده است.

طبق توافقنامه پاریس که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد و همه کشورهای جهان  با آن موافقت کردند برای جلوگیری از گرم شدن ۱.۵ درجه ای کره زمین نسبت به پیش از صنعتی شدن و همچنین تامین مالی اقدامات اقلیمی تلاش کنند.

در  بیانیه نشست اقلیمی ملبورن استرالیا آمده است:  عدم توجه به شرایط زیست محیطی توسط دولت ها، مردم استرالیا به شدت در معرض تأثیرات تغییرات آب و هوایی قرار گرفته اند.

در این بیانیه تاکید شده است:  این امر به نفع استرالیا است تا خواستار اقدام جهانی بیشتر در مورد تغییر اوضاع باشد.

در این بیانیه آمده استرالیا چهارمین کشور تولید کننده بزرگ آلاینده کربن درجهان است و درعین حال یکی از اصلی ترین کشورهایی است که درمعرض شدیدترین تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

فاجعه آتش سوزی طولانی مدت از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور- مهر ۹۸) در جنگل ها و مزارع استرالیا آغاز شد. این حادثه مهیب طبیعی موجب کشته شدن ۳۳ نفراز ساکنان مناطق درگیر آتش سوزی، تلف شدن دستکم یک میلیارد حیات وحش بومی و نابودی دستکم ۱۲ میلیون هکتار از مناطق جنگلی و بوته زارهای استرالیا شده است.

هزینه احیای خسارات مادی وارد شده حاصل از آتش سوزی جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارهای استرالیا در ماههای اخیر بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

آتش سوزی وسیع در استرالیا آن قدر مهیب و پر خسارت بوده که سبب شد تا یک گروه ۲۰۰ نفره از دانشمندان استرالیایی در اوایل ماه فوریه سال جدید میلادی با ارسال نامه ای سرگشاده به پارلمان این کشور از دولت اسکات موریسون نخست وزیر خواستند تا تدابیر لازم دربخش های مختلف از جمله صنایع برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای به منظور کاهش روند پرسرعت تغییرات آب و هوایی در این کشور را به موقع اجرا گذارد.

این دانشمندان با توجه به آتش سوزی های گسترده در استرالیا در ماههای اخیر که تاکنون شعله های آن خاموش نشده از دولت استرالیا خواستند تا همچنین با فعالیت های مستمر داخلی و دیپلماتیک سطح گازهای گلخانه ای دراین کشور را مطابق با استانداردهای مورد نیاز اقلیم جهانی آب و هوا کاهش دهند تا این کشور شاهد فجایع طبیعی مانند آتش سوزی های گسترده جنگلی و مرتعی نباشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5910