کد مطلب:5854
تاریخ انتشار:15 بهمن 1398 ساعت 10:30
چاپ چاپ

انتقال موفق ۱۷ راس گوزن زرد سایت ایلام به پارک ملی دز

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام از انتقال موفقیت آمیز ۱۷ راس گوزن زرد پرورشی سایت این استان به پارک ملی دز در استان خوزستان خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام از انتقال موفقیت آمیز ۱۷ راس گوزن زرد پرورشی سایت این استان به پارک ملی دز در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، غلامرضا ابدالی روز سه شنبه اظهار داشت: سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی سال ۸۶ در استان ایلام با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد و با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی (در حد صفر)، در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیا گونه های در معرض خطر در کشور است.

وی افزود: سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی استان ایلام با توجه به آب و هوای بسیار مساعد منطقه و سازگاری این گونه به عرصه زیستی استان به عنوان یکی از موفق ترین سایت های تکثیری و پرورشی سازمان حفاظت محیط زیست کشور شناخته می شود و تاکنون دهها راس به استان های دیگر انتقال داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: از ابتدای شکل گیری این سایت تاکنون ۱۶ راس گوزن زرد پرورشی سایت ایلام به استان های یزد و خوزستنان منتقل شده بودند که در پروژه اخیر نیز ۱۷ راس گوزن با ترکیب جنسی ۱۲ نر و پنج ماده به پارک ملی دز در استان خوزستان انتقال داده شدند.

ابدالی اضافه کرد: فرآیند انتقال گونه های جانوری بویژه گونه های در خطر انقراض بسیار حساس بوده و با یک کار جمعی و دقیق و در فاصله زمانی حدود ۲ هفته موفق شدیم ۱۷ راس از گونه باارزش و در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی را از استان به پارک ملی دز استان خوزستان منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: موفقیت این برنامه از آن جهت حائز اهمیت است که در فرآیند انتقال می تواند آسیب هایی به گونه جانوری وارد شده که با در نظر گرفتن تمامی جوانب و لوازم مورد نیاز این طرح بدون هیچگونه تلفانی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۱ راس گوزن زرد ایرانی در مرکز تکثیر و پرورش ایلام وجود دارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار گوساله در این مرکز زاده شده اند ولی با توجه به اینکه فصل زاد و ولد گوزن های زرد در فروردین ماه است انتظار داریم در موعد یاد شده گوساله های دیگری به این تعداد افزوده شوند.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.

استان ایلام دارای بیش از ۶۴۱ هزار هکتار جنگل، ۳۲۷ هزار هکتار بیابان و ۷۸۴ هزار هکتار مرتع است.

یک هزار گونه گیاهی، ۱۹۷ گونه پرنده، ۳۸ پستاندار، ۲۵ گونه مار، ۱۸ جکوا، ۳۱ نوع ماهی، چهارگونه دوزیست، ۲ نوع لاک پشت در استان ایلام شناسایی شده است.

چهار منطقه حفاظت شده، یک منطقه شکار ممنوع و ۲ اثر طبیعی ملی در استان ایلام با وسعت بیش از ۱۴۳ هزار هکتار و ۱۸ تالاب در استان ایلام ثبت شده است که عمده حیات وحش و تنوع زیستی استان ایلام در این مناطق وجود دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5854