کد مطلب:5840
تاریخ انتشار:13 بهمن 1398 ساعت 11:36
چاپ چاپ

ویروس کرونا؛ سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطرار بین‌المللی اعلام کرد

سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع بیماری نوظهور ناشی از ویروس کرونا در چین و سرایت آن به کشورهای دیگر جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد.

سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع بیماری نوظهور ناشی از ویروس کرونا در چین و سرایت آن به کشورهای دیگر جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت شامگاه پنجشنبه  با اعلام این مطلب تصریح کرد: «آنچه بیش از هر چیز ما را نگران می‌کند احتمال گسترش ویروس به کشورهایی است که از نظام بهداشتی ضعیف تری رنج می‌برند.»
نیازی به محدود کردن مسافرت‌ها نیست

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت همچنین یادآور شد که تعیین وضعیت اضطرار بین المللی به منزله عدم اعتماد نسبت به وضعیت موجود در چین نیست و در حال حاضر توجیهی برای محدود کردن سفر به و نیز معلق کردن تبادلات تجاری با این کشور وجود ندارد.

وی تأکید کرد این سازمان مناسب نمی‌بیند که در شرایط کنونی سفر به چین و مبادلات تجاری با این کشور محدود شود. به گفته این مسئول بلند پایه نهاد ناظر بر وضعیت بهداشت و سلامت در جهان، کارشناسان کمیته اضطرار معتقدند که اعمال محدودیت در تردد افراد و اموال در طول یک دوره وضعیت ویژه بهداشت عمومی می‌تواند «ناکارآمد» باشد، در امر کمک رسانی اختلال ایجاد کند و تاثیری منفی بر اقتصاد کشورهای تحت تاثیر اپیدمی بگذارد.

از سوی دیگر دیدیه هوسین، رئیس کمیته اضطرار سازمان جهانی بهداشت می گوید این سازمان از این پس می‌تواند از برخی کشورها در خصوص ایجاد محدودیت‌های اعمال شده و یا در دست اعمال از جمله بستن مرزها، امتناع از دادن ویزا و یا قرنطینه کردن افراد سالم بازخواست کند.

تعیین وضعیت اضطرار بین‌المللی در پی افزایش شمار قربانیان و مبتلایان ویروس کرونا در چین، خاستگاه اصلی این ویروس و نیز شناسایی ده‌ها مورد ابتلا به آن در نقاط مختلف دنیا صورت می‌گیرد.

تصمیم سازمان جهانی بهداشت برای اعلام وضعیت ویژه در پایان نشست کمیته اضطراری و رایزنی با کارشناسان طرف مشورت این سازمان اتخاذ شده است.
آخرین آمارها

چین از ابتدای شروع این اپیدمی به صورت روزانه آمار دقیقی از شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. بر این اساس در روز پنجشنبه اعلام شد که ظرف بیست و چهار ساعت گذشته ۳۸ نفر به تعداد قریانیان این بیماری اضافه شده و بدین ترتیب شمار کشته شدگان به ۱۷۰ نفر افزایش پیدا کرد.

مقامات چینی شمار افرادی که را که ابتلای آنها به ویروس کرونا مورد تایید قرار گرفته است تاکنون ۷ هزار و هفتصد نفر اعلام کرده‌اند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در گزارش پنجشنبه شب خود اعلام کرده است که جدا از چین که کانون اصلی ظهور و گسترش ویروس کرونا است ۸۰ مورد ابتلا به این ویروس در ۱۸ کشور جهان گزارش شده است.

تدروس آدهانوم گفت: «به رغم آن که این آمار از گسترش نسبتا کم ویروس حکایت دارد اما همه ما باید برای محدود کردن هر چه بیشتر شیوع این ویروس تلاش کنیم.»


نخستین نمونه سرایت انسان به انسان در آمریکا

با این حال نشانه نگران‌کننده‌ای که رسانه‌ها از آن خبر داده‌اند به سرایت انسان به انسان این ویروس در خارج از چین مربوط می‌شود. نخستین نمونه از این نوع انتقال روز پنجشنبه در ایالات متحده آمریکا گزارش شد و نمونه‌های دیگر نیز در آلمان، ژاپن،‌ ویتنام و فرانسه مشاهده شده است.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرده بود که هنوز برای اعلام وضعیت اضطرار بین المللی خیلی زود است اما شناسایی موارد جدید و به خصوص نمونه های مختلف سرایت انسان به انسان ویروس کرونا در خارج از چین این سازمان را مجاب کرد تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.
شناسایی دو مورد مشکوک در ایران

خبرگزاری دولتی ایران از شناسایی دو فرد مشکوک به حمل ویروس کرونا در تبریز خبر داد.

مسئولان وزارت بهداشت ایران پیش از این با اشاره به موارد ابتلا در کشورهای همجوار از جمله امارات،‌ عراق و پاکستان نسبت به نزدیک شدن این ویروس به مرزهای ایران هشدار داده بودند.

خبرگزاری رسمی ایران روز پنجشنبه به نقل از رئیس یکی از دانشگاه‌های تبریز اعلام کرد دو زن تبعه کشور چین که علائم آنفولانزای مشکوک به کرونا در آنها شناسایی شده در یکی از بیمارستان های این شهر بستری شده و تحت مراقبت قرار گرفته اند.

محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تایید این خبر تصریح کرده است که افراد یاد شده ۳۶ و ۳۷ ساله بوده از طریق مرز آستارا وارد ایران شده‌اند. دو زن چینی که علائم مشکوک به بیماران حامل ویروس کرونا در آنها یافت شده پنج روز قبل از کشورشان وارد جمهوری آذربایجان شده بودند.

بر اساس این گزارش افراد یاد شده با تب و علائم شبه آنفولانزایی به یکی از بیمارستان‌های شهر تبریز مراجعه کرده و در آنجا به بخش ویژه درمان و نگهداری افراد مشکوک به بیماری‌های حاد ویروسی هدایت شده‌اند.

در صورت تایید قطعی ابتلای این افراد به ویروس کرونا،‌ این نخستین مورد رسانه‌ای شده از ورود نوع جدید این ویروس خطرناک به داخل ایران محسوب می‌شود. ویروس کرونا که منشا اصلی شیوع آن هنوز مشخص نیست برای نخستین بار در شهر ووهان و از بازار محصولات دریایی این شهر به دیگر نقاط چین منتقل شده است.


هماهنگی برای بازگشت اتباع ایرانی از ووهان

بسیاری از کشورها تاکنون برای تخلیه اتباع خود از کانون اصلی شیوع و گسترش ویروس کرونا در چین اقدام کرده‌اند. برخی رسانه‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که حدود هفتاد دانشجوی ایرانی منتظر اقدام مقامات کنسولی ایران برای فراهم شدن زمینه خروج از ووهان و بازگشت به ایران هستند.

در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اقدام‌های صورت گرفته برای ایمن سازی و تخلیه اتباع ایرانی ساکن در چین گفته است اولویت اصلی خارج کردن ایرانیان از شهر ووهان است و سفارت ایران در چین در حال پیگیری وضعیت ایرانیان ساکن در دیگر مناطق آلوده در این کشور است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در عین حال تصریح کرده است که انتقال ایرانیان از ووهان و دیگر مناطق آلوده به ویروس کرونا در چین به موافقت مقامات این کشور بستگی دارد.

به گفته آقای موسمی عملیاتی شدن این فرایند «مستلزم موافقت دولت چین بر اساس مقررات بهداشتی و بین‌المللی برای پیشگیری از انتشار این ویروس در سایر کشورها است که لازم است با رعایت شرایط گفته شده انجام شود.»

گفتنی است سفارت ایران در چین پیش از این اعلام کرده بود که هیچیک ایرانیان مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

صندوق بین المللی پول نگران تبعات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی

صندوق بین المللی پول می‌گوید که تحولات مربوط به شیوع گونه‌ای جدید از ویروس کرونا در چین را با دقت و لحظه به لحظه دنبال می‌کند.

جری رایس سخنگوی صندوق بین‌ المللی پول روز پنجشنبه با اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد که این نهاد مالی بین المللی نگران تبعات منفی ناشی از تداوم یافتن زمان شیوع و گسترش ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی است.

به گفته جری رایس،‌ صندوق بین المللی پول با نگرانی تحولات مرتبط با شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در جهان را از نزدیک دنبال می‌کند و این در حالی است که نیم نگاهی نیز به شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی دارد.

سخنگوی صندوق بین المللی پول که در یک نشست خبری سخن می‌گفت چین، محل اصلی گسترش ویروس کرونا را نخستین کشوری معرفی کرد که پیش از دیگران به دلیل بسته و تعطیل شدن موقت بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری و صنعتی با تبعات منفی این پدیده به صورت مستقیم دسته و پنجه نرم می‌کند؛ به خصوص با توجه به این نکته که شیوع این بیماری با جشن‌های سال نوی چینی همزمان شده است.

جری رایس با هشدار نسبت به احتمال دامن‌گیر شدن کل آسیا به تبعات منفی اقتصادی ناشی از گسترش این بیماری تصریح کرد: اگر شبکه‌های توزیع جهانی به صورت نظام‌مند تحت تاثیر قرار گیرند و یا بازارهای مالی جهانی با تردیدهای فزاینده روبرو شوند در این صورت تاثیر منفی این پدیده بسیار مهم تر از آنچیزی خواهد بود که تصور آن می‌رفت.

سخنگوی صندوق بین المللی پول از ارائه گزارشی آماری در خصوص تاثیر منفی گسترش ویروس کرونا در چین و دیگر نقاط جهان خودداری کرد و یادآور شد در زمان مناسب چنین کاری صورت خواهد گرفت.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که دولت چین در اختیار رسانه‌ها قرار داده حدود ۷۷۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده و ۱۷۰ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

سخنگوی صندوق بین المللی پول همچنین یادآوری کرد که شیوع ویروس سارس،‌ نوعی دیگر از ویروس‌های کشنده که پیشتر جهان را تحت تاثیر قرار داده بود به دلیل کنترل و مهار نسبتا سریع نتوانست تاثیر بزرگی بر رشد سالانه اقتصاد جهانی بگذارد.

سارس نوعی بیماری خطرناک تنفسی بود که سال ۲۰۰۲ از کشور چین به دیگر نقاط جهان شیوع پیدا کرد و ظرف یکسال ۷۷۴ نفر را به کشتن داد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5840