کد مطلب:5835
تاریخ انتشار:6 بهمن 1398 ساعت 17:14
چاپ چاپ

واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی در ازای جنگل‌کاری امکان پذیر است

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: باید برای ایجاد فضای سبز و جنگل کاری از دستگاه متولی تعهد کار گرفته شود تا منابع طبیعی دچار ضرر و زیان نشود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در مقابل عرصه‌هایی که برای طرح‌های توسعه‌ای کشور واگذار می‌شود باید برای ایجاد فضای سبز و جنگل کاری از دستگاه متولی تعهد کار گرفته شود تا منابع طبیعی دچار ضرر و زیان نشود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خسرو شهبازی در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی گفت: بررسی موضوع نجات درختان شمشاد که مورد توجه سازمان جنگل‌هاست، تنها نمی تواند از یک دریچه مورد بررسی قرار گیرد. زیرا در علم جنگل شناسی نمی‌توان برای نجات یک گونه درختی مثل شمشاد تنها یک نسخه تجویز کرد.

وی اضافه کرد: اقدامات قابل توجهی از سوی ادارات کل منابع طبیعی استان‌های شمالی برای نجات درختان شمشاد در حال انجام است که ضرورت دارد این فعالیت‌ها توسط روابط عمومی مستندسازی شود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها همچنین خاطرنشان کرد: اینکه عرصه‌ها قبل از انجام فعالیت‌ها در چه وضعیتی قرار داشتند و پس از آن چه وضعیتی پیدا کرده‌اند، باید بوسیله عکسبرداری و تهیه فیلم و احداث تابلو مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا در تصمیم‌گیری‌ها و ارائه آن به مسؤولین دست اندرکار مورد توجه واقع شود.

شهبازی در ادامه افزود: باید در نهالکاری با استفاده از ادوات و تجهیزات از روش‌های سنتی فاصله گرفته و به جنگل کاری سرعت بیشتری داده شود.

وی گفت: در اجرای طرح‌های عمومی و عمرانی درختان زیادی قطع و قربانی می‌شوند و بکارگیری ماشین‌آلات جابجایی درختان می‌تواند در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار اثرگذار باشد و از قطع درختان جلوگیری کند.

این مسؤول منابع طبیعی کشور در ادامه تصریح کرد: منابع طبیعی مانع و سد راه توسعه کشور نیست و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در ایران و جهان امری اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5835