کد مطلب:5798
تاریخ انتشار:30 دی 1398 ساعت 13:25
چاپ چاپ

اتحادیه اروپا یک تریلیون یورو برای جلوگیری از «ویرانی محیط زیست» هزینه می‌کند

مسئول بودجه اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه برای جلوگیری از «ویرانی زیست محیطی» باید بودجه مشخصی به این موضوع اختصاص دهد.

مسئول بودجه اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه برای جلوگیری از «ویرانی زیست محیطی» باید بودجه مشخصی به این موضوع اختصاص دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، همزمان اتحادیه اروپا طرح‌های مشخصی برای هزینه کردن یک تریلیون یورو با هدف کاهش تولید دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ و حمایت از اعضای اتحادیه را که به ذغال سنگ وابسته هستند اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چالش مالی اتحادیه اروپا عظیم است. کمیسیون اروپا تخمین می‌زند که کاهش تولید گازهای آلاینده به نصف میزان موجود تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۶۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری سالانه در زمینه انرژی، حمل و نقل و بخش ساخت و ساز نیاز دارد.

یوهانس هان، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه به رویترز گفت: «ما برای پیشگیری از ویرانی زیست محیطی بودجه زیادی نیاز داریم.»

حدود نیمی از بودجه یک تریلیونی که قرار است به یک طرح سرمایه‌گذاری ده ساله اختصاص داده شود از بودجه جاری این اتحادیه تامین خواهد شد.

این مستلزم افزایش ۱۰۰ میلیارد یورو در سهمیه کشورهای عضو برای تامین بودجه اتحادیه است.

حدود ۳۰۰ میلیارد یورو دیگر از بخش خصوصی و ۱۰۰ میلیارد یورو نیز از «صندوق انتقال عادلانه» اتحادیه اروپا تامین می‌شود که به کشورهای وابسته به تولید و مصرف ذغال سنگ مثل لهستان اختصاص خواهد یافت تا به سمت منابع انرژی پاکیزه حرکت کنند.

در عین حال مذاکرات در مورد جزییات بودجه دوره‌ای اتحادیه اروپا برای بازه زمانی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ در جریان است.

تمامی کشورهای عضو اتحادیه به غیر از لهستان هفته گذشته موافقت کردند که طی ۳۰ سال آینده تولید دی اکسید کربن را به میزان جذب این ماده آلاینده در کشور خود کاهش دهند و از این طریق با گرمایش جو زمین و خطرات زیست محیطی ناشی از آن مقابله کنند.

این توافق از حمایت وسیع افکار عمومی کشورهای اروپایی برخوردار است که تغییرات جوی زمین را بزرگترین چالش و مهم‌تر از مبارزه با تروریسم، بهداشت و یا بیکاری می‌دانند.

یوهانس هان افزود مبلغی که از محل صندوق انتقال عادلانه اتحادیه اروپا به لهستان پرداخت خواهد شد برای قانع کردن این کشور به پذیرش طرح کاهش گازهای آلاینده تا سال ۲۰۵۰ کافی خواهد بود.

کمیسیون اروپا در طرح خود اعلام کرد: «این صندوق به مناطقی که در زمینه تولید ذغال سنگ و نفت شل اشتغال بالایی دارند و همینطور در مناطقی که تولیدات صنعتی آنها به کربن وابسته است کمک خواهد کرد چون روند انتقال به انرژی‌های پاکیزه بخشی از این تولیدات را کاملا متوقف و یا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

اتحادیه اروپا برای افزودن بر گزینه‌های تامین مالی این طرح قرار است تا قبل از پایان سال جاری مقررات مربوط به اعطای کمک‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی را مورد بازبینی قرار دهد. طبق مقررات موجود دولت‌ها حق ندارند به شرکت‌هایی که از نظر مالی دچار مشکل هستند کمک مالی بدهند چون به رقابت آزاد لطمه می‌زند.

در نتیجه تغییر این مقررات دولت‌ها اجازه خواهند داشت که از نظر مالی به تولید انرژی تجدیدپذیر، بازیافت زباله، حمایت از کارگران اخراجی معادن تعطیل شده، صرفه جویی انرژی در ساختمان ها، تولید انرژی گرمایی در ابعاد منطقه‌ای و تعطیل کردن نیروگاه‌های ذغال سنگی کمک کنند.

اتحادیه اروپا معتقد است که این طرح علاوه بر یک چالش بزرگ در عین حال فرصتی عظیم برای جهت گیری به سمت شیوه‌های تولید و ساخت کالاهایی است که ضایعات زیست محیطی کمتری دارند، از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کنند و بازیافت مواد و تعمیر کالاها در آن جایگاه مهمی خواهد داشت.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5798