کد مطلب:5794
تاریخ انتشار:29 دی 1398 ساعت 10:45
چاپ چاپ

از نسخه تایلندی برای مصرف آب تا زمستان مرگبار پاکستان و سرما در افغانستان

آب آشامیدنی در بانکوک شور شده است، شالیزارهای برنج خشک شده‌اند و بر پایه‌ی اطلاعات رسمی منتشر شده، ۱۸ استان این کشور با کمبود آب روبرو هستند.

در بلوچستان پاکستان بارش برف تنها در یک شبانه‌روز جان ۱۴ تن را گرفته، در کابل دمای هوا به منفی ۱۵ رسیده و قربانی گرفته و در تایلند خشکسالی نخست وزیر را بر آن داشته که برای صرفه‌جویی در آب، توصیه‌هایی به مردم کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، استرالیا پس از یک دوره‌ی خشکسالی با آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که تاکنون به قیمت جان ده‌ها انسان، ویرانی‌های عظیم و مرگ یک میلیارد حیوان و خاکستر شدن پهنای گسترده‌ای از جنگل‌ها و زیستگاه‌های طبیعی این کشور منجر شده است. در حالی که استرالیا در آتش می‌سوزد، در نقطه‌ای دیگر از زمین، در سیستان و بلوچستان ایران مردم با سیل می‌جنگند و سیلاب خسارت‌های زیادی به مردم محروم این منطقه وارد کرده است. در شرق این استان یعنی در پاکستان و افغانستان هم وضعیت وخیم است و در بخش‌هایی از این دو کشور مردم با بارش برف شدید روبروهستند.

در برخی نقاط پاکستان ارتفاع برف تا ۱۵ سانتی‌متر هم می‌رسد. بارش سهمگین برف در پاکستان بیش از همه در منطقه‌ جنوب غربی این کشور یعنی بلوچستان، تاکنون ۲۵ کشته بر جای نهاده است. در بلوچستان پاکستان در مدت ۲۴ ساعت ۱۴ تن جان خود را از دست داده‌اند. ستاد مدیریت بحران این کشور از فروریختن سقف خانه‌ها بر اثر بارش سنگین برف گزارش می‌دهد.

در فرودگاه شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان، به دلیل بارش برف و طوفان بسیاری پروازها لغو شدند. بر پایه گزارش‌های هواشناسی، در اسلام آباد پایتخت پاکستان هم این شرایط نامساعد جوی تا هفته‌ی دیگر ادامه خواهد داشت.

دمای ۱۵ درجه زیر صفر در کابل

در افغانستان هم بارش شدید برف هم قربانی گرفته و هم جریان زندگی را مختل کرده است. خبرگزاری‌های گوناگون از ۷ تا ۱۸ کشته در ولایت‌های هرات، قندهار و هلمند افغانستان خبر می‌دهند. بارش برف بسیاری از راه‌های ارتباطی را قطع کرده و دمای هوا در کابل به منفی ۱۵ درجه رسیده است.

خشکسالی در تایلند

نزدیک به ۴ هزار کیلومتر آن طرف‌تر (مسافت هوایی)، تایلند با شدیدترین خشکسالی ۴۰ ساله اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.

آب آشامیدنی در بانکوک شور شده است، شالیزارهای برنج خشک شده‌اند و بر پایه‌ی اطلاعات رسمی منتشر شده، ۱۸ استان این کشور با کمبود آب روبرو هستند.

برای صرفه‌جویی در مصرف آب، پاریوت چان-او-چا،نخست وزیر تایلند خطاب به مردم کشورش از آنها خواسته است که زمان دوش گرفتن و مسواک زدن را یک دقیقه کاهش دهند.

بر پایه‌ی اطلاعاتی که وزیر انرژی این کشور منتشر کرده است، برای جبران کمبود آب باید آب ذخیره شده در غرب کشور به بانکوک هدایت شود. بانکوک با مشکل نفوذ آب شور روبروست. چنین پدیده‌ای زمانی روی می‌دهد که آب شور در آبخوان‌های ساحلی به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند. افزون بر این در حال حاضر به سد "چائو پرایا" در بانکوک هم تنها نیمی از آب مورد نیاز وارد می‌شود که برای تصفیه آب‌های زیرزمینی از نمک دریا ضروری است.

کارشناسان هواشناسی می‌گویند، وضعیت خشکسالی وخیم و کم‌سابقه‌ی تایلند ممکن است تا ماه ژوئن به درازا بکشد. در کشور همسایه تایلند، کامبوج هم، شهروندان با مشکل خشکسالی روبرو هستند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5794