کد مطلب:5765
تاریخ انتشار:23 دی 1398 ساعت 17:29
چاپ چاپ

مردم و افکار عمومی نقشه راه منابع طبیعی هستند

شهبازی افزود: دنیا امروزه به این سمت حرکت می‌کند و نقش آفرینی زنان می‌تواند در فرهنگ سازی، احیاء و توسعه منابع طبیعی تاثیرگذار باشد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: مردم و افکارعمومی نقشه راه ما در منابع طبیعی هستند و با حضور مردم در منابع طبیعی است که پیام و رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرمودند« فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود»، شکل می‌گیرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، خسرو شهبازی در دیدار با مدیرعامل و اعضای اتحادیه سراسری تعاونی منابع طبیعی و کانون انجمن‌های صنفی مرتع‌داری یادآور شد: ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور ایران را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و سازمان جنگل‌ها برای مدیریت این عرصه‌ها نیازمند حضور و مشارکت مردم است و در این مسیر بدون همراهی مردم نمی‌تواند توفیقی بدست آورد.

شهبازی برحضور مردم بویژه حضور زنان در منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: دنیا امروزه  به این سمت حرکت می‌کند و نقش آفرینی زنان می‌تواند در فرهنگ سازی، احیاء و توسعه منابع طبیعی تاثیرگذار باشد.
وی اعلام کرد: من به تشکل‌ها و تعاونی‌ها اعتقاد دارم و می‌دانم که این صنوف می‌توانند به ارتباط و انسجام بین مردم و منابع طبیعی قوام و دوام ببخشند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها در ادامه بر تشکیل صندوق خرد منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: این صندوق می‌تواند به اشتغال و درآمد زایی روستاییان و نیازمندان کمک کند. همچنین باید راهکارهای قانون حمایت از تعاونی‌های منابع طبیعی را هرچه سریعتر پیدا کرده و کارهای منابع طبیعی به آنان واگذار شود.

رویکرد مشارکتی در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد

وحید جعفریان مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها در نشست اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی هدف از برگزاری آن را ارائه گزارش فعالیت های این تشکل‌ها و دریافت رهنمود از سوی سازمان جنگل‌ها دانست و افزود: یکی از تاکیدات سازمان جنگل‌ها رویکرد مشارکتی و تبیین نقش و جایگاه تعاونی‌ها و ساختارهای مرتبط با آن است که به عنوان بخشی از سند راهبردی مشارکت مورد نظر است.

در این نشست همچنین مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان دفتر فنی مرتع با انجمن های صنفی مرتع‌داران ایران و اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با امضای این تفاهم‌نامه طرفین ملزم شدند حداکثر تلاش خود را برای رفع مشکلات مرتع داشته باشند.

ترحم بهزاد این همکاری‌های مشترک  را در قالب ۸ بند بازگو کرد و گفت: واگذاری و اصلاح طرح‌های منابع طبیعی به انجمن صنفی مرتع‌داران، بهره مالکانه طرح های مرتع‌داری، احداث سرپناه برای بهره‌برداران، عدم واگذاری عرصه‌ها برای کارهای غیر، نحوه نگهداری عرصه‌های مرتع‌داری توسط اتحادیه و انجمن، نحوه همکاری انجمن صنفی مرتع‌داری و کمک به برنامه‌های اجرایی و درخواست اتاق کار بخش‌هایی از بندهای مصوب همکاری است.

۶۵درصد فراورده‌های پروتئینی کشور توسط مرتع‌داران تولید می‌شود

همچنین در این نشست مالک پهلوان رییس انجمن صنفی مرتع‌داران کشور گفت: طرح توسعه مرتع‌داری و اقتصادی کردن مراتع کشور امروز یک ضرورت است و موضوع گیاهان دارویی و طرح توسعه صندوق منابع طبیعی کشور باید در دستور کار ما باشد.

پهلوان افزود: ۶۵درصد فراورده‌های پروتئینی کشور و ۲۰ درصد فراورده‌های لبنی که یکی از فراورده‌های ارگانیک و کوهستانی است، توسط مرتع‌داران کشور تولید می‌شود. در حال حاضر ۹۱۶هزار خانوار مرتع‌دار زندگی آنان وابسته به مراتع است و هدف از تشکیل اتحادیه، انسجام بخشی و انجام همکاری با منابع طبیعی است.

همچنین مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی منابع طبیعی نیز در این جلسه هدف از تشکیل اتحادیه را انسجام بخشی و انجام همفکری و  همبستگی لازم با منابع طبیعی دانست.
حسین رضایی، اتحادیه تعاونی منابع طبیعی را پل ارتباطی مشارکت مردم با منابع طبیعی برشمرد و گفت: اتحادیه و تعاونی ها از جنس مردم هستند و می توانند در احیاء، توسعه و حفاظت منابع طبیعی تاثیرگذار باشند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی منابع طبیعی خواستار فعال شدن  بند ب ماده ۲۹ قانون دایمی شد و افزود: این ماده قانونی می‌تواند در واسپاری بسیاری از فعالیت‌های منابع طبیعی به تعاونی‌ها کمک کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5765