کد مطلب:5759
تاریخ انتشار:23 دی 1398 ساعت 12:41
چاپ چاپ

هشدار مدیرکل محیط زیست سیستان بلوچستان: احتمال حمله گاندوها در پی طغیان رودخانه باهوکلات

مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان با اشاره به طغیان رودخانه باهوکلات و خروج گاندوها از محل زیست‌شان در خصوص امکان حمله و ایجاد تلفات این تمساح هشدار داد.

مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان با اشاره به طغیان رودخانه باهوکلات و خروج گاندوها از محل زیست‌شان در خصوص امکان حمله و ایجاد تلفات این تمساح هشدار داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در پی سیلاب استان سیستان بلوچستان، گاندوها - تمساح‌های پوزه کوتاه - رودخانه باهوکلات با سیلابی شدن این رودخانه کیلومترها از محل زیست‌شان خارج شده و این خروج احتمال خطر حمله آنها به انسان‌ها را قوت بخشیده است.

*خروج گاندوها از محل زیست‌شان

وحید پورمردان - مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران با با تأیید این خبر که طغیان رودخانه باهوکلات بر اثر سیلاب اخیر، باعث بیرون آمدن تمسا‌ح‌های پوزه کوتاه (گاندوها) از محل زیست‌شان شده است، گفت: گاندوها با جریان آب ممکن است به مناطق مختلف حرکت کرده باشند و لازم است که مردم در این زمینه هشیار باشند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از آسیب و یا تلفات از حمله گاندوهای سرگردان گزارش نشده است، اظهار داشت: بهترین راه در شرایط حاضر برای مصون ماندن از خطر احتمالی حمله گاندوها اطلاع‌رسانی به مردم است  چراکه گاندوها دچار تنش شده‌اند.

*افراد در صورت مشاهده تمساح به محیط زیست اطلاع رسانی کنند

مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای به منظور ساماندهی خطرات سیلاب در این استان افزود: براثر سیلاب تنش‌هایی به حیات وحش از جمله گاندوها وارد شده و این تنش‌ها باعث جابه‌جایی آنها شده است که لازم است افراد در صورت مشاهده تمساح به محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به اعلام آماده باش همه محیط‌بانان این استان برای کنترل شرایط موجود،  از اعزام گروه پایش گاندو خبر داد و گفت: رسانه‌های گروهی در راستای این اطلاع رسانی باید بازوی همکار ما باشند تا مردم با هشیاری بیشتری در سیلاب حرکت کنند.

*محصور کردن محل زیست گاندوها ممکن نیست

پورمردان در پاسخ به این سوال که آیا امکان محصور کردن محل زیست گاندوها پیش از شروع سیلاب وجود نداشت، توضیح داد: با توجه به پراکندگی محل زیست این گونه که حدود 50 کیلومتر در طول رودخانه باهوکلات، امکان فنس کشی از لحاظ فنی وجود نداشت ضمن اینکه اهالی روستاهای حاشیه این رودخانه بخشی از منابع آبی‌شان را از آن تهیه می‌کنند و فنس کنشی در تعارض با منافع محلی‌هاست.

مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان خاطرنشان کرد: مرد محلی آشنایی مناسبی با رفتار گاندوها دارند، و می‌دانند محصور کردن این گونه غیرممکن است.

* احتمال آسیب رساندن گاندوها کم است

محمدرضا حسینی - رئیس گروه ساماندهی و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست احتمال آسیب رساندن گاندوها را کم دانست و گفت: چون گاندوها به صورت غریزی وقوع سیلاب را پیش از شروع آن پیش بینی کرده و  به سرعت به کناره‌های رودخانه‌های محل زیست‌شان حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: گاندوها در زمان وقوع سیلاب در حاشیه رودخانه‌ها با کندن چاله پناه می‌گیرند و چون در مسیر حرکت نیستند احتمال آسیب رساندشان بسیار پایین است.

رئیس گروه ساماندهی و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه تمساح پوزه کوتاه به لحاظ رفتاری حیوانی خجالتی است، گفت: این گونه در مقابل اتفاقات پیرامونی ممکن است دچار تنش و اضطراب شده و رفتارهایش کمی تغییر کند.

حسینی با تاکید بر اینکه بومی‌ها با رفتار گاندوها آشنا هستند، ابراز داشت: به دلیل این آشنایی در طی سالیان گذشته به ندرت گزارشی از آسیب‌رسانی آن دریافت کرده‌ایم، ضمن اینکه با توجه به رفتارهای طبیعی این حیوان و میل به قرار گیری در آب‌های کم عمق، گاندو از مناطق پرعمق به حواشی می‌رود و به راحتی قابل شناسایی است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5759