کد مطلب:5744
تاریخ انتشار:19 دی 1398 ساعت 11:46
چاپ چاپ

آتش‌سوزی در استرالیا؛ ۲۵ کشته در سه ماه گذشته و موج تازه گرما

نیروهای آتش‌نشان استرالیا فرصت کمی دارند نفسی تازه کنند؛ گفته می‌شود موج جدید گرما در روزهای آخر هفته‌ آینده، نفس استرالیا را دوباره تنگ خواهد کرد.

نیروهای آتش‌نشان استرالیا فرصت کمی دارند نفسی تازه کنند؛ گفته می‌شود موج جدید گرما در روزهای آخر هفته‌ آینده، نفس استرالیا را دوباره تنگ خواهد کرد. دونالد ترامپ ضمن ابراز نگرانی، به استرالیا پیشنهاد کمک داده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، ریزش باران و کاهش درجه حرارت تا اندازه‌ای به یاری آتش‌نشانانی آمده است که در جنوب شرقی استرالیا برای مهار آتش مشغول فعالیت هستند. با وجود این، موج گرمای بعدی در راه است: گفته می‌شود که در هفته‌ جاری دمای هوا دوباره تا ۴۰ درجه و حتی بالاتر هم می‌رسد.

سرپرست نیروهای آتش‌نشانی ایالت "نیو ساوت ولز" (ایالتی در جنوب شرق استرالیا که مرکز آن شهر سیدنی است)، می‌گوید، بیش از ۲۶۰۰ امدادگر با "شرایط مناسب" به وجودآمده، خود را برای مقابله با خطر آتش‌سوزی‌ای آماده می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود منطقه روز جمعه (۱۰ ژانویه) با آن روبرو باشد.

بیم آن می‌رود که تا ماه‌ها شعله‌های آتش در جنوب شرق استرالیا زبانه بکشد. در مرز ایالت "نیو ساوت ولز" و "ویکتوریا" (ایالتی در جنوب شرق استرالیا که مرکزش شهر ملبورن است)، دو آتش‌سوزی بزرگ در حال حرکت به سوی همدیگر هستند به گونه‌ای که احتمال پدید آمدن آتش‌سوزی عظیمی می‌رود. در شهر ساحلی مالاکوتا، منطقه‌ای در شرق ایالت ویکتوریا، صدها نفر محصور در آتش، هنوز در انتظار رسیدن کشتی‌هایی هستند که قرار است آنها را از منطقه خطر دور کنند.

خسارت‌های مالی وارد شده تا کنون

آتش‌سوزی‌‌ها در استرالیا از تقریبا ماه اکتبر تا کنون، دست کم ۲۵ کشته بر جا گذاشته،  بیش از ۲۰۰۰ خانه ویران شده و مساحتی بیش از ۱۰ میلیون هکتار در آتش سوخته است.

در اثر خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، بیمه تاکنون درخواست‌هایی برای جبران هزینه‌ها تا ۷۰۰ میلیون دلار استرالیا (برابر با ۴۳۰ میلیون یورو) دریافت کرده است. طبق گزارش اتحادیه شرکت‌های بیمه استرالیا، تاکنون تقریبا ۹۰۰۰ مورد گزارش خسارت به دست بیمه‌ها رسیده است. البته پیش‌بینی می‌شود که این شمار به میزان قابل توجهی در روزهای آینده افزایش یابد.

دونالد ترامپ پیشنهاد کمک داده است

بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در مورد حوادث اخیر در این کشور، ابراز نگرانی و همدردی کرده است.

ترامپ به دولت استرالیا پیشنهاد کمک و پشتیبانی برای مقابله با آتش داده است.

برخی چهره‌های مشهور هم نسبت به آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا واکنش نشان داده و با مردم این منطقه همدردی کرده‌اند. کریس همسورث، بازیگر استرالیایی، از اهدای یک میلیون دلار استرالیا (۶۲۰ هزار یورو) برای این منظور خبر داده است.

آیا اپن استرالیا امسال برگزار می‌شود؟

ابعاد آتش‌سوزی‌های استرالیا به حدی است که حتی بر برگزاری نخستین مسابقات تنیس "گرند اسلم" سال در این کشور هم سایه انداخته‌، به گونه‌ای که حتی احتمال می‌رود به دلیل دود شدید، مسابقات تنیس آزاد استرالیا به تعویق بیفتد. مسابقات تنیس آزاد استرالیا یکی از چهار "گرند اسلم" (مهمترین مسابقات تنیس سال) است که ژانویه هر سال در ملبورن برگزار می‌شود.

کریگ تِیلی، سرپرست فدراسیون تنیس استرالیا و مدیر برگزاری اپن استرالیا اما با "مساعد" خواندن شرایط آب و هوایی بر پایه پیش‌بینی‌ها، اعلام کرده که خطری شهروندان و شرکت‌کنندگان در ملبورن را در روز ۲۰ ژانویه (تاریخ آغاز مسابقات) تهدید نمی‌کند. به گفته‌ی تیلی، کیفیت هوا پیوسته در دست بررسی است و سازمان‌های ذیربط با کارشناسان بهداشتی و صاحب‌نظران دیگر حوزه‌ها همکاری تنگاتنگی دارند. سرپرست فدراسیون تنیس استرالیا تأکید کرده است که سلامتی و امنیت بازیکنان، پرسنل و تماشاچی‌های بازی‌ها، مهمترین اولویت برگزارکنندگان این مسابقات است.

دودهایی که تا نیوزیلند و آسمان شیلی رفته‌اند

توده‌های عظیم دود ناشی از آتش‌سوزی در این میان بر فراز دریای تاسمان (بخشی از آب‌های اقیانوس آرام جنوبی) تا نیوزیلند هم کشیده شده‌ و در آنجا در بسیاری نقاط، آسمان را به رنگ نارنجی درآورده‌اند. یک انیمیشن کامپیوتری که بر پایه داده‌های ناسا توسط یک سازمان هواشناسی طراحی شده است، نشان می‌دهد که نخستین توده‌های دود به آمریکای جنوبی رسیده‌اند. گزارش شده که آسمان شیلی و آرژانتین هم به رنگ سرخ درآمده است. مسئولان هواشناسی شیلی با اشاره به حجم دود که بر پایه اظهارات آنها در ارتفاع ۶۰۰۰ متری است، می‌گویند، خطری شهروندان این کشور را تهدید نمی‌کند.

دولت نیوزیلند با ارسال آتش‌نشان و نیروهای نظامی به استرالیا، این کشور را در مهار آتش یاری می‌کند. بر پایه گزارش‌های منتشر شده از سوی مقامات نیوزیلندی، جنگل‌سوزی در بخش شمالی نیوزیلند در مساحتی به وسعت ۳۵۰ هکتار، تحت کنترل در آمده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5744