کد مطلب:5733
تاریخ انتشار:18 دی 1398 ساعت 16:50
چاپ چاپ

کاهش ۳ سانتی‌متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

تراز دریاچه ارومیه امروز به ۱۲۷۱.۲۷ سانتی متر است که نسبت به اول سال آبی جاری ۳ سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: تراز دریاچه ارومیه امروز به ۱۲۷۱.۲۷ سانتی متر است که نسبت به اول سال آبی جاری ۳ سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عقیل اقدسی روز چهارشنبه اظهار کرد: ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۶۸ سانتی متر نسبت به هم سنجی سال گذشته افزایش نشان می دهد.

وی ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به متوسط درازمدت نیز ۳.۳۵ متر کاهش نشان می دهد.

وی افزود: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲۸۰۷.۸۰ کیلومترمربع برآورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافته و در مقایسه با اول مهر سال آبی جاری حدود ۲۰ کیلومتر کاهش وسعت دارد.

اقدسی ادامه داد: حجم آب دریاچه ۳.۳۵ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۱.۶۸ میلیارد مترمکعب افزایش دارد و در مقایسه با اول مهر ماه سال آبی جاری حدود ۹ صدم درصد میلیارد متر مکعب کاهش حجم دارد و از آنجای که تبخیر در این فاصله وجود نداشته است، این کاهش وسعت به دلیل افت ۴۲ درصدی بارش های استان در فصل پاییز  نسبت به مدت مشابه درازمدت می باشد.

به گزارش ایرنا، بیشینه تراز دریاچه ارومیه در سال جاری ۱۲۷۱.۹۴ متر از سطح آب های آزاد ثبت شده است.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری، امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه‌ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5733