کد مطلب:5690
تاریخ انتشار:9 دی 1398 ساعت 16:41
چاپ چاپ

بهره‌برداری از مراتع به سمت اقتصادی شدن می‌رود

منابع‌طبیعی برای دستیابی به توسعه پایدار نیازمند انسجام‌بخشی و تعامل با دستگاه‌های مرتبط است تا بتواند عرصه‌های گسترده منابع‌طبیعی را مدیریت کند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواستار توجه بیشتر به مراتع کشور شد و گفت: طرح‌های مرتع‌داری سازمان جنگل‌ها باید چندمنظوره باشد و برنامه‌ریزی برای ‏بهره‌برداری از مراتع باید به سمت اقتصادی شدن پیش برود تا علاوه بر کاهش فشار دام بر مرتع، به اقتصاد ‏خانوارهای روستایی کمک کند. ‏

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از سازمان جنگل‌ها، خسرو شهبازی در سی و هشتمین جلسه ستاد اجرای طرح‌های آبخیزداری در سازمان جنگل‌ها گفت: منابع طبیعی در زمینه آبخیزداری اقدامات قابل توجهی انجام داده است اما باید تلاش کنیم با تامین معیشت آبخیزنشینان و ایجاد اشتغال جایگزین زمینه تخریب منابع طبیعی را به مرور از بین ببریم.

وی با بیان اینکه اعلام آمار و اطلاعات بی‌پایه و اساس به مردم و مسوولان هیچ گونه کمکی نخواهد کرد، افزود: باید اطلاعات و آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بر اساس مستندات و صداقت باشد تا جامعه نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات ما یقین حاصل کند.

شهبازی تصریح کرد: ارزیابی و اثربخشی فعالیت‌ها شاکله کار ما در منابع‌طبیعی است تا بدانیم اکنون در چه نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم و چشم‌انداز آینده منابع‌طبیعی چیست.

وی اظهار داشت: منابع‌طبیعی برای دستیابی به توسعه پایدار نیازمند انسجام‌بخشی و تعامل با دستگاه‌های مرتبط است تا بتواند عرصه‌های گسترده منابع‌طبیعی را مدیریت کند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها یکی از مشکلات بزرگ منابع‌طبیعی با مردم را تثبیت مالکیت دولت برشمرد و افزود: اجرای طرح کاداستر باید جدی گرفته شود تا تداخلات اراضی ملی با مستثنیات اشخاص معلوم شود.

وی ساماندهی اراضی ساحلی را از دیگر چالش‌های منابع طبیعی در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها در تلاش است تا با کاداستر اراضی، حدود مالکیت دولت بر اراضی ساحلی را تعیین و تثبیت کند.

در سی و هشتمین جلسه ستاد اجرای طرح‌های آبخیزداری، مدیرکل دفتر ترویج و آموزش سازمان جنگل‌ها در خصوص نقش جوامع محلی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری گزارش ارائه کرد.

در این جلسه همچنین تسهیلگر و رییس سازمان‌های مردم‌نهاد استان هرمزگان در خصوص نقش سمن‌ها در منابع طبیعی و ایجاد زمینه مشارکت مردم در طرح‌های منابع طبیعی گزارش جامعی ارائه کردند. 

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5690