کد مطلب:5679
تاریخ انتشار:8 دی 1398 ساعت 16:24
چاپ چاپ

مطالبه گری مردم از سازمان جنگل ها در بحث حفاظت از جنگل ها افزایش یافته است

در صورت اتمام اجرای طرح کاداستر، خدمت شایانی برای حفاظت و مدیریت منابع طبیعی کشور انجام می‌شود اما در این ارتباط دستگاه‌های ذیربط نیز باید همکاری بیشتری داشته باشند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: مطالبه گری مردم از سازمان جنگل ها در بحث حفاظت از جنگل و عرصه های منابع طبیعی افزایش یافته است و این مساله به افزایش آگاهی مردم، فعال شدن انجمن های مردم نهاد  و تشکل‌ها برمی‌گردد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، بهمن افراسیابی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران رسانه های گروهی از اجرای طرح کاداستر در ۵۰ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی خبرداد و افزود: ۹ میلیون هکتار از این میزان مربوط به عرصه‌های جنگلی بوده است‌.
وی افزود: در صورت اتمام اجرای طرح کاداستر، خدمت شایانی برای حفاظت و مدیریت منابع طبیعی کشور انجام می‌شود اما در این ارتباط دستگاه‌های ذیربط نیز باید همکاری بیشتری داشته باشند.

افراسیابی با اشاره به فعالیت 3هزار و 150 نفر نیروی حفاظتی در ١٣٥ میلیون هکتار ازعرصه طبیعی کشور، گفت: به ازای هر ٤٠ هزار هکتار، یک نفر نیروی حفاظتی تعریف‌شده است که استاندارد نیست.
وی ادامه داد: بر اساس استاندارد باید به ازای هر ١٠ هزار هکتار، یک نیروی حفاظتی وجود داشته باشد و برای این منظور باید از مشارکت مردمی بهره بگیریم.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: سالانه 29 تا 30 هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در کشور تشکیل می‌شود که حدود 5 هزار مورد آن قبل از ارسال به مراجع عمومی، رفع تصرف می‌شود.

افراسیابی افزود: در 25 هزار پرونده مطرح‌شده دیگر نیز به‌ طور معمول حدود 80 درصد آن‌ها رأی به نفع منابع طبیعی صادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه وضعیت در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و جنگل‌ها مطلوب نیست، اظهار کرد: بخشی از تخریب‌های قابل ‌رؤیت مربوط به شخم عرصه‌های مرتعی و ساخت‌وساز است و بخش دیگری که منابع طبیعی را تهدید می‌کند مربوط به بهره‌برداری‌های نا متوازن از سرزمین بوده است.
افراسیابی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال فرونشست زمین، ریزگردها، افت شدید آب‌های زیرزمینی، روبه انقراض بودن گونه‌های مرتعی، شور شدن آب‌های زیرزمینی و خشک شدن رودخانه‌ها را می‌توان بخشی از تخریب‌ها اعلام کرد‌.

وی اضافه کرد: هرچند وضعیت در این بخش مطلوب نیست، اما روند حرکت به‌سوی کاهش تخریب، تصرف و تهدید بوده است.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از تهدیدات عرصه‌های طبیعی را تأمین سوخت جوامع جنگل نشین عنوان کرد و ادامه داد: سالانه ۸.۵ میلیون مترمکعب چوب برای تأمین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اذعان داشت: همچنین در مناطق بیابانی نیز ۶۰۰ هزار تن بوته کنی انجام می‌شده که اخیر توانستیم برای ۴۲۵ هزار خانوار سوخت جایگزین تعریف کنیم.

به گفته افراسیابی، اجازه بهره برداری  معدن در جنگل‌ها و بیشه‌زارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده نمی‌شود و این موضوع به این وزارتخانه اعلام‌شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ارتباط با قطع درخت و جنگل‌های هیرکانی اظهار کرد: برای برنامه نجات شمشاد کارگروهی متشکل از گیاه‌پزشکان سازمان تحقیقات، سازمان جنگل‌ها و دیگر کارشناسان این بخش تشکیل و طرح و برنامه‌ای نوشته‌شده است.

افراسیابی بابیان اینکه برخی از درختان در این جنگل‌ها ظاهری خشکیده دارند اما ریشه‌های آن‌ها سالم است و امکان جوانه زدن مجدد آن‌ها وجود دارد که آن‌ها نیز اصلاح می‌شوند، افزود: بر این اساس عملیات بهداشتی در این جنگل‌ها انجام و شاخه‌های آلوده باهدف کم کردن این آلودگی‌ها از بین می روند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5679