کد مطلب:5678
تاریخ انتشار:8 دی 1398 ساعت 16:20
چاپ چاپ

باغ وحش خرم آباد در برزخ بلاتکلیفی

دیدن حیوانات رنجور و گاه بیمار در قفس های تنگ و کوچک و تغذیه نامناسب حیوانات نگهداری شده در باغ وحش ها ، برای هر انسانی آزار دهنده خواهد بود.

یکی از نقاطی که می‌توان حیوانات و گونه‌های مختلف زیست‌ بوم را یک جا مشاهده کرد، باغ وحش‌ها هستند که این اماکن معمولا از طرف خانواده‌های دارای فرزند ، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گرچه افرادی که دوستدار حیات‌وحش هستند ، اغلب درباره تجربه بودن در کنار جانوران مورد علاقه‌شان دچار تردید می‌شوند زیرا از یک‌سو نمی‌خواهند با واردشدن به زیستگاه حیات‌وحش حیوانات را در سختی قرار دهند و ازسوی دیگر می‌خواهند از نزدیک جانوران را ببینند و در این‌ میان باغ‌ وحش بدترین گزینه می‌تواند باشد.

دیدن حیوانات رنجور و گاه بیمار در قفس های تنگ و کوچک و تغذیه نامناسب حیوانات نگهداری شده در باغ وحش ها ، برای هر انسانی آزار دهنده خواهد بود.

این روزها در فضای مجازی تصاویری از یک خرس نگهداری شده در مجموعه باغ وحش کاسیت خرم آباد  منتشر شده که نشان می دهد این حیوان از گرسنگی برگ خشک درختان را می خورد.

 باغ وحش کاسیت خرم آباد در سال ۱۳۸۸ در بام این شهر احداث شد، ابتدا متولی آن دانشگاه لرستان بود ولی بعدها به دلیل عدم تمایل دانشگاه ، مدیریت این مجموعه به دامپزشکی  واگذار شد.

این باغ وحش در سال های گذشته به دلیل فضای نامناسب شرایط نگهداری و مکان آن با مشکلاتی مواجه بوده است و همواره مورد انتقاد دوستداران حیات وحش است.

اگرچه در سال های گذشته تعدادی از حیوانات آن شامل ۲ راس گوزن زرد ایرانی و سه قلاده توله شیر تلف شدند اما اکنون حفاظت محیط زیست استان شرایط سلامتی، درمان و تغذیه این باغ وحش را تایید می کند.
در ابتدای فعالیت باغ وحش خرم آباد، ۱۵۷ حیوان از ۲۷ گونه جانوری در آن نگهداری می شد که عمده این حیوانات از نوع گوشتخوار و نشخوارکنندگان بودند.

این در حالی است که بلاتکلیفی این باغ وحش بهانه ای شده تا هر از گاهی برخی منتقدان با انتشار فیلم هایی از این مجموعه حتی غریزه فطری حیوانات را دستاویزی برای بهانه جویی خود کنند و بدون هر شناخت و مطالعه ای از این حیوانات حتی از غذا خوردن آنها نیز سوء استفاده کنند.

گرسنگی و تغذیه نامناسب حیوانات باغ وحش خرم آباد تکذیب می شود

مدیرکل دامپزشکی لرستان که مجموعه اداری وی اکنون متولی نگهداری از حیوانات باغ وحش خرم آباد است ، می گوید: در سال جاری  در خصوص واگذاری باغ وحش خرم آباد با استانداری مکاتبه شده است چراکه این اداره کل هیچگونه ردیف اعتباری در خصوص تامین تغذیه باغ وحش ندارد و از طرفی با وجود کمبود اعتبارات موجود امکان مدیریت این مجموعه برای دامپزشکی استان وجود ندارد.

زینب محمدخانی افزود: در طول سال های گذشته این اداره کل به دفعات خواستار واگذاری مدیریت این مجموعه شده و این در حالی است که برابر قانون دامپزشکی فقط موظف به نظارت بر سلامت، بیماری و بهداشت حیوانات این مجموعه است و مسئولیتی برای نگهداری و مدیریت باغ وحش برای این اداره کل تعریف نشده است.

محمدخانی ادامه داد: تاکنون جلسات متعددی در خصوص واگذاری مدیریت این مجموعه در استان برگزار شده و برابر آخرین مصوبه در این خصوص فراخوانی برای حضور بخش خصوصی و یا شهرداری خرم آباد جهت مدیریت این مجموعه اعلام شده است.

وی با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان و مناقصه واگذاری داوطلبی برای مدیریت این مجموعه حاضر نشد، عنوان کرد: در حال حاضر این اداره کل پیگیر تامین تغذیه این حیوانات است و مطابق مستندات و اسناد موجود خرید تغذیه حیوانات این مجموعه انجام شده و با وجود کمبود اعتبارات در امر تغذیه این حیوانات کاستی وجود ندارد.

محمدخانی با تکذیب گرشنگی و مشکل تغذیه در این مجموعه ادامه داد: این اداره کل همچنان منتظر تعیین تکلیف و واگذاری مدیریت این مجموعه است و آخرین مکاتبات با معاونت عمرانی استانداری استان نیز انجام شده است.

تعیین تکلیف باغ وحش خرم آباد یک ضرورت است

مدیرکل دامپزشکی لرستان همچنین گفت: در سالیان گذشته بنا به تصمیم مدیران ارشد استان، اداره کل دامپزشکی به عنوان مدیر و مستاجر، مدیریت باغ وحش خرم آباد را بر عهده گرفت این در حالی است که برابر با قانون، دامپزشکی وظیفه ای برای نگهداری باغ وحش ندارد.

وی با بیان اینکه امکان نگهداری باغ وحش توسط این اداره وجود ندارد افزود: هم اکنون یک نیروی  دامپزشکی با یک دستگاه خودرو در باغ وحش مستقر است و از طرفی هیچگونه  ردیف اعتباری خاصی برای این مجموعه در اختیار دامپزشکی استان قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کمک هایی نیز که از محل اعتبارات استانی برای نگهداری باغ وحش در اختیار دامپزشکی قرار داده شده در حدی نیست که بتوان این مکان را اداره کرد افزود: در این راستا با پیگیری ها و مکاتباتی که با استانداری انجام شد یک فراخوان ۲۰ روزه از طریق دامپزشکی برای جذب بخش خصوصی انجام شد که متاسفانه متقاضی برای تحویل گرفتن این مجموعه وجود نداشت.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه امکان درآمد زایی  باغ وحش برای دامپزشکی وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه طی فراخوان نیز متقاضی برای واگذاری این باغ وحش جذب نشد تعیین تکلیف این مجموعه از طرف استانداری یک ضرورت است.

فضای نگهداری حیوانات باغ وحش خرم آباد منطبق بر دستورالعمل های مربوطه نیست

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: از سال ۹۴ تاکنون نظارت دائمی باغ وحش خرم آباد توسط این اداره کل انجام می شود و خوشبختانه حیوانات این مجموعه هیچگونه مشکلی مربوط به سلامت، درمان و تغذیه ندارند.

الهام برنا با بیان اینکه این باغ وحش بصورت ماهانه بازرسی و نظارت می شود، اظهار داشت: دامپزشکی استان درمان، واکسناسیون تغذیه حیوانات نگهداری شده در این مجموعه را به خوبی انجام می دهند.

وی افزود: شرایط نگهداری این حیوانات منطبق بر دستورالعمل های نگهداری حیوانات و باغ وحش نیست و از ابتدا نیز دچار مشکل بود.

وی در خصوص فیلم منتشر شده برای تغذیه حیوانات این مجموعه گفت: خرس گونه حیوانی همه چیز خوار است و خوردن برگ خشک مشکلی برای این حیوان ایجاد نمی کند و این عمل دلیلی بر گرسنگی خرس نیست.

برنا عنوان کرد: تنها مشکل این حیوانات فضای نگهداری آنها است و گونه حیوانی خرس باید در فضای ۳۰۰ متری شیب دار نگهداری شود در حالی که در این باغ وحش ۲ خرس در یک فضای ۵۰ متری قرار گرفته است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5678