کد مطلب:5658
تاریخ انتشار:6 دی 1398 ساعت 11:09
چاپ چاپ

تولید کفش از زباله‌های کف اقیانوس‌ها

در سال 2015 ، آدیداس با سازمان محیط زیست Parley for the Oceans همکاری کرد. هدف آنها برای تبدیل پلاستیک‌های دریاها به لباسهای ورزشی بود و آنها پیشرفت بزرگی داشته اند.

شرکت آدیداس هر ساله بالغ بر 400 میلیون جفت کفش تولید می کند.  تولید این تعداد کفش به منابع زیادی نیاز دارند. اما دائماً تولید مواد جدید و ورود آنها برای محیط زیست مناسب نیست. بنابراین آدیداس به منبع دیگری روی آورده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کارشناسان پیش بینی می کنند که طی 30 سال آینده میزان پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها بیش از ماهی‌ها شود. همچنین یک مطالعه تخمین می‌زند که 90٪ از پرندگان دریایی به نوعی زباله‌های پلاستیکی مصرف کرده اند. تمام آلودگی های موجود در سواحل و اقیانوس ها برای زندگی دریایی و انسان مضر است.  بنابراین آدیداس سعی دارد مقداری از آن پلاستیک را قبل از رسیدن به اقیانوس متوقف کند.

در سال 2015 ، آدیداس با سازمان محیط زیست Parley for the Oceans همکاری کرد.  هدف آنها برای تبدیل پلاستیک‌های دریاها به لباسهای ورزشی بود و آنها پیشرفت بزرگی داشته اند.

در آستانه پایان سال 2019 ، آدیداس انتظار دارد 11 میلیون جفت کفش با پلاستیک بازیافت شده اقیانوس بسازد. این رقم چیزی بیش از دو برابر آنچه است که در سال 2018 تولید شده است. آدیداس می گوید این مشارکت مانع از رسیدن 2810 تن پلاستیک به اقیانوس‌ها شده است. اما این کفش ها چگونه ساخته می شوند؟

همه چیز در ساحل شروع می شود. پارلی و همکارانش زباله هایی از مناطق ساحلی مانند مالدیو جمع می کنند. سپس زباله ها دسته‌بندی می شوند و پلاستیک بازیافت شده به کارخانه پردازش آدیداس ارسال می‌شود. آدیداس از بطری های پلاستیکی حاوی PET استفاده می کند.

کارخانه فرآوری ، ضایعات را خرد می کند ، شستشو می دهد و آب آنرا می گیرد و جز پوسته های پلاستیکی کوچکی باقی نمی ماند.  پوسته ها گرم می شوند ، خشک می شوند و خنک می شوند و سپس درون گلوله های رزینی کوچک خرد می شوند.

به طور معمول ، پلی استر از نفت ساخته می شود.  اما آدیداس این گلوله ها را ذوب می کند نخ پلی استر تولید کند.  آدیداس از Ocean Plastic استفاده می کند تا قسمت های بالایی کفش و لباس‌هایش را تولید کند. هر کالای موجود در مجموعه پارلی حداقل از 75٪ زباله دریایی رهگیری شده ساخته شده است و آنها هنوز هم همان استانداردهای عملکرد و راحتی کفشهای دیگر آدیداس را رعایت می کنند. پلی استر بازیافت شده از آب و مواد شیمیایی کمتری استفاده می کند و به جلوگیری از آلودگی پلاستیک کمک می کند.

هدف آدیداس جایگزینی کلیه پلی استرهای خالص با پلی استر بازیافت شده تا سال 2024 است. در حال حاضر ، بیش از 40٪ از پوشاک آدیداس از پلی استر بازیافت شده استفاده می کند.

شما ممکن است لباس ورزشی بازیافت شده آدیداس را دیده باشید حتی بدون اینکه متوجه شوید. از لباس های ساخته شده با اقیانوس پلاستیک در زمان ورزش استفاده کرده باشید. اما این مسئله آلودگی پلاستیک را به طور کامل از بین نمی برد.  شستن لباس های پلی استر می تواند فیبرهایی ایجاد کند که ممکن است باز هم اقیانوس‌ها را آلوده کنند. بر این اساس آدیداس پیشنهاد می کند که مشتریان لباس های خود را کم تر بشویید ، از آب سرد استفاده کنید و هر بار ماشین لباسشویی خود را کاملاً پر کنید.

اما این فقط اولین قدم است. آدیداس همچنین در حال تولید یک کفش 100٪ قابل بازیافت با نام Futurecraft Loop است.  این کفش کاملا قابل بازیافت است. پیش بینی می شود Futurecraft Loop در سال 2021 عرضه شود.

آدیداس با کمک پارلی برای اقیانوسها ، از مواد آماده در دسترس برای تولید محصولات جدید استفاده می کند.  که یک گام بزرگ به سوی توسعه پایدار است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5658