کد مطلب:5629
تاریخ انتشار:1 دی 1398 ساعت 16:17
چاپ چاپ

رییس گروه اکولوژی دریا سازمان حفاظت محیط‌زیست:

هزار هکتار از مناطق آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس از بین رفت

حدود ٢٠ سال گذشته حدود هزار هکتار از مناطق آبسنگ های مرجانی خلیج فارس در ایران به دلیل فعالیت‌های انسانی به طور کامل از بین رفته است.

رییس گروه اکولوژی دریا سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: حدود ٢٠ سال گذشته حدود هزار هکتار از مناطق آبسنگ های مرجانی خلیج فارس در ایران به دلیل فعالیت‌های انسانی به طور کامل از بین رفته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهدی بلوکی روز یکشنبه در کارگاه تخصصی راپمی افزود: به عنوان مثال در عسلویه ٣۶٠ هکتار، خارک ١٨٠ هکتار  و در کیش ١۵٠ هکتار آبسنگ مرجانی از بین رفت، برآورد شده که حدود ٢۵٠ هزار متر مربع از این مناطق از بین رفت و اگر جریمه‌ای که باید گرفته می‌شد صورت می‌گرفت معادل ٧۵٠ هزار میلیارد تومان می‌شد. 

وی اظهارداشت: دو دهم درصد اقیانوس‌ها را اکوسیستم‌های مرجانی تشکیل می‌دهد اما میزان خدمات و تولیدات آن‌ها بیشتر از تمام اکو سیستم‌های دریایی است. 

رییس گروه اکولوژی دریا سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: این اکوسیستم غذا و دارو جوامع انسانی را تامین می‌کند، نقش موج شکن را ایفا میکند و برای تولید مثل هم مکان امنی محسوب می‌شود، همچنین در تغییر اقلیم موثر هستند. برآورد شده ارزش کل کالاها و خدمات اقتصادی ارایه شده از آبسنگ های مرجانی حدود ۳۷۵ میلیارد دلار در سال است. 

بلوکی ادامه داد: پراکنش مرجان‌ها بیشتر در شرق اقیانوس‌ها است، در حقیقت جاهایی که آب گرم مناسب وجود دارد زندگی می‌کنند.
آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس تفاوت‌های زیادی با تمام دنیا دارند، شوری آب زیاد، دمای سطحی دریا و تغییرات زیاد آن، کدورت بالا، عمق کم، جزر و مد شدید و تبخیر زیاد باعث می‌شود تا تنوع آبسنگ های خلیج فارس نسبت به سایر گونه‌ها در دنیا متفاوت باشد. 

وی گفت: مثلا مرجان‌ها دمای ١٨ تا ٣٢ درجه را می‌توانند تحمل کنند اما در خلیج فارس دمای ١۴ و ٣۶ درجه هم ثبت شده است، همچنین از لحاظ شوری نیز بسیار مقاوم هستند. 

رییس گروه اکولوژی دریا سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ١٧ جزیره در ایران داریم که تقریبا مرجانی هستند، حدود ۱۱۱گونه مرجانی در خلیج فارس شناسایی شده که ١٠٣ گونه آن در جزایر ایرانی خلیج فارس وجود دارد، بیشترین آن مربوط به جزیره لارک است.

بلوکی به عوامل تهدید آبسنگ های مرجانی اشاره کرد و گفت: در دنیا این اکوسیستم ها در معرض تهدید هستند. این تهدیدات به دوقسمت فعالیت‌های انسانی و تهدیدات طبیعی تقسیم می‌شوند. 

وی افزود: استخراج نفت، جنگ، ساخت و ساز، فاضلاب، صیادی و انواع آلودگی‌ها جزو تهدیدات انسانی است. تاثیر این عوامل بر خلیج فارس به حدی است که آن را به عنوان دریای جوان رو به زوال می‌شناسند. 

بلوکی گفت: همچنین جزایر مصنوعی مناطق مرجانی را نابود کرده و تا سال ۲۰۱۴  حدود ٧٠ درصد از مساحت خود را از دست داده است و مابقی در شرایط بحران قرار دارد، کمتر از ۵ درصد آن در شرایط خطر محدود قرار دارد که این میزان تخریب سه برابر دیگر مناطق است. 

وی به تهدیدات اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های نفتی و جنگ برخی از این تهدیدات است، در زمان جنگ ایران و عراق مناطق مرجانی زیادی از بین رفت، در این مسیر خارک و هندورابی را بررسی کردیم. 

رییس گروه اکولوژی دریا سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: ساخت اسکله، استحصال دریا، ساخت و ساز، خطوط لوله، نشت نفت، لنگر اندازی و تورهای صیادی رها شده در مناطق مرجانی، فعالیت‌های غواصی، صید ماهیان زینتی و زباله‌های دریایی هم از دیگر عوامل تهدید است.

وی گفت: به دلیل افزایش دما در سال ۲۰۱۶، ۹۰درصد آبسنگ های مرجانی در عمق کمتر از ۵متر از بین رفتند و سفید شدند اما در چابهار کمترین سفید شدگی را داشتیم.

وی تاکید کرد: مرجان‌های  خلیج فارس در شرایط خاصی هستند و تحمل آن‌ها بیشتر است و این مرجان ها در حال حاضر به عنوان مدلی برای دیگر مناطق مرجانی دنیا است، این افزایش دما باعث شد تا گونه های مقاوم زنده بمانند.

بلوکی گفت: ما همه مناطق مرجانی را شناسایی کردیم و بابت تخریب و برداشت مرجان جریمه ها را زیاد کردیم و نقشه کامل مناطق مرجانی در حال تهیه است. 

وی افزود: در چابهار ٢٨ هزار کلونی مرجانی با موفقیت جابجا شد، در واقع آخرین راه برای نجات یک منطقه انتقال مرجان ها است. همچنین گسترش زیستگاه های مصنوعی هم کمک می‌کند تا مناطق مرجانی در امان باشند و کاهش اثرات را شاهد باشیم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5629