کد مطلب:5628
تاریخ انتشار:1 دی 1398 ساعت 17:36
چاپ چاپ

حفاظت از منابع طبیعی نیازمند مدیریت یکپارچه است

برای مدیریت مطلوب بر جنگل‌های زاگرس باید کل رویشگاه‌های زاگرس بصورت یکسان و منسجم دیده شود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حفاظت از منابع طبیعی را نیازمند مدیریت یکپارچه دانست و خاطر نشان کرد: برای مدیریت مطلوب بر جنگل‌های زاگرس باید کل رویشگاه‌های زاگرس بصورت یکسان و منسجم دیده شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، خسرو شهبازی در هجدهمین جلسه بوم سازگان زاگرس گفت: امروز برای مدیریت جنگل‌ها بویژه در منطقه زاگرس نیازمند استفاده از افکار و اندیشه محققین و افراد دانشگاهی و متخصصین بخش جنگل هستیم و برای احیای زاگرس با سود بردن از خرد جمعی باید به این نتیجه برسیم که برای نجات این جنگل‌ها چه باید کرد.!؟

وی گفت: برای احیاء و مراقبت از جنگل راه طولانی در پیش داریم و علیرغم توسعه جنگل با بذر و نهال و عملیات بهداشتی و پرورشی، بخش مهم و اساسی مدیریت درست بر جنگل است.

شهبازی جاده سازی، انتقال خطوط برق، گاز و آب را نیاز روز کشور دانست و افزود: برای ایجاد طرح های عمرانی و عمومی که امری اجتناب ناپذیر است باید مسایل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد تا کمترین آسیب به منابع طبیعی وارد شود.

وی ادامه داد: تمام برنامه های منابع طبیعی نباید منحصر به جنگل های هیرکانی و زاگرسی شود زیرا ما جنگل های ایرانی- تورانی و خلیج فارس - عمانی داریم که طرح مکران در آن مطرح است و برای توسعه جنگل کاری در تمامی نواحی کشور سالانه به بیش از ۱۰۰ میلیون اصله نهال نیاز داریم.

شهبازی اقدام ملی نهال کاری را طرحی همگانی و مشارکتی در کشور دانست که نگاه افکار عمومی و مسؤولین تصمیم گیر کشور را با خود همراه داشته است.

وی با بیان اینکه نگهداری و مراقبت از ذخیره‌گاه های جنگلی از سیاست‌ها و برنامه‌های پیش رو سازمان جنگل هاست، اظهار داشت: باید در بحث توسعه جنگل علاه بر توجه به خاک و میکرو ارگانیسم‌های موجود در آن، موضوع تنوع زیستی نیز در برنامه های سازمان مورد توجه قرار گیرد.

مسؤول اول منابع طبیعی کشور بکارگیری مشارکت جوامع محلی و تشکل ها و تعاونی ها در قالب قرار داد بند ب ماده ۲۹ را ظرفیت بسیار مناسبی برای منابع طبیعی دانست و گفت: باید هزینه‌های انجام طرح‌های منابع طبیعی در قالب این طرح به نصف کاهش پیدا کند. 

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5628