کد مطلب:5620
تاریخ انتشار:1 دی 1398 ساعت 11:51
چاپ چاپ

خودروهای دیزلی حجم بالایی از آلایندگی را شامل می‌شوند

70 درصد ذرات موجود در هوا از جنس دوده هستند و منشأ انتشار دوده سوخت‌های فسیلی مثل دیزل است که حجم بالایی از آلایندگی را شامل می‌شود.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در بررسی آلودگی هوا گفت: 70 درصد ذرات موجود در هوا از جنس دوده هستند و منشأ انتشار دوده سوخت‌های فسیلی مثل دیزل است که حجم بالایی از آلایندگی را شامل می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، داریوش گل‌علیزاده ، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مجله علمی و خبری «روزنه» رادیو گفت‌و‌گو بیان کرد: مشکل ما بر سر نبودن راهکار یا برنامه نیست چون همه برنامه‌ها مشخص است و در دنیا نیز تجربه شده و منجر به بهبود وضعیت کیفیت هوای آلوده بسیاری از شهرهای جهان شده‌اند. 

وی ادامه داد: همه برنامه‌ها باید در کنار هم و به موازات هم پیش بروند. علاوه بر اینکه باید سوخت یا خودرو را ارتقا دهیم باید سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم، به سمت خودروهای کم مصرف و واردات خودروهای برقی برویم و شهرهایمان را طوری طراحی کنیم که منجر به افزایش ترافیک نشود.

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: ما حتی باید به بارگذاری جمعیت و فعالیت در کلان شهرها نیز توجه داشته باشیم. اگر همه برنامه‌ها مثل ارتقای کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروها و ... را انجام دهیم ولی به ظرفیت اکولوژیکی منطقه یا شهر توجه نداشته باشیم اثرات تجمعی آلودگی‌ها باعث می‌شود که در زمان وارونگی هوا شاهد آلودگی هوا باشیم.

وی در رادیو گفت‌وگو افزود: میزان خسارتی مثل هزینه درمان که به این قضیه وارد می‌شود زیاد است. باید یک فکر اساسی شود و این پول صرف اجرای برنامه‌هایی مثل از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، حمل و نقل عمومی پاک و توسعه زیر ساخت‌های استفاده از دوچرخه کنیم. حق مردم است که از هوای پاک استفاده کنند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ذرات معلق 2/5 میکرون شاخص آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلان شهرهای ماست. بر اساس آنالیزی که از ذرات موجود در هوا انجام شده، 70 درصد این ذرات از جنس دوده بودند. منشأ انتشار دوده سوخت‌های فسیلی مثل دیزل است.

او افزود: طبق برنامه‌ریزی ما خودروهای دیزلی حتما باید مجهز به فیلتر جاذب دوده باشند. در حال حاضر اجازه شماره‌گذاری خودروهای نو را که بدون فیلتر جاذب دوده باشند نمی‌دهیم. با توجه به قیمت بالایی که این اتوبوس‌ها و کامیون‌ها دارند حتما باید مسئولان به این حوزه ورود جدی داشته باشند ضمن اینکه تداوم  استاندارد بودن خودروها نیز مهم است و فقط این نیست که تولید کنیم و تداوم نداشته باشد.

گل‌علیزاده در پایان تاکید کرد: متاسفانه خودروهای دیزلی مشکلات دارند و نیاز است که به این مقوله ورود بسیار جدی صورت گیرد چون حجم بالایی از آلایندگی را شامل می‌شود.
 
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5620