کد مطلب:5553
تاریخ انتشار:12 آذر 1398 ساعت 11:49
چاپ چاپ

هشدار سازمان جهانی هواشناسی؛ گرم‌ترین دهه ثبت شد

کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی هم‌زمان با برپایی اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل در مادرید اسپانیا، با ارائه گزارشی هشدار دادند، دهه گذشته گرم‌ترین سال‌های کره زمین بوده است.

کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی هم‌زمان با برپایی اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل در مادرید اسپانیا، با ارائه گزارشی هشدار دادند، دهه گذشته گرم‌ترین سال‌های کره زمین بوده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز، این سازمان در گزارش خود، تصویر تیره و تار از آب شدن یخ‌ها، موج گرماهای ویرانگر و بالا آمدن سطح دریاها ارائه کرده است.

در گزارش سالانه ارزیابی وضعیت آب‌وهوای زمین که سازمان جهانی هواشناسی (WMO) مستقر در ژنو ارائه داد بر خطراتی تاکید می‌شود که محور گفت‌وگوهای دو هفته‌ای در نشست آب‌وهوایی مادرید است.
این مذاکرات، تقویت توافق آب‌وهوایی ۲۰۱۵ پاریس برای جلوگیری از گرمایش فاجعه بار زمین را هدف قرار می‌دهد.

« پتری تالاس » (Petteri Taalas) دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای اعلام کرد، موج گرما و سیل که پیش از این پدیده‌هایی بودند که «هر قرن یکبار» رخ می‌داد اکنون به طور منظم‌تری رخ می‌دهد. کشورها از باهاما تا ژاپن و موزامبیک دچار توفان‌های موسمی ویرانگر هستند. آتش‌سوزی جنگل‌ها سراسر منطقه آتلانتیک و استرالیا را فرا گرفته است. 

گزارش جدید نشان می‌دهد متوسط دمای زمین در پنج سال (بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) و در بازه زمانی ۱۰ ساله (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی) به طور حتم بالاترین رقم را به ثبت رسانده است.
سال ۲۰۱۹ میلادی به احتمال زیاد از نظر بالاترین درجه گرما در رتبه دوم یا سوم خواهد بود. 

آب دریاها در مقایسه با آغاز دوران صنعتی، اسیدی‌تر شده و این امر اکوسیستم دریایی را تخریب کرده است.
یخ‌های قطب شمال تقریبا در پایین‌ترین سطح در ماه‌های سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر) قرار داشتند و قطب جنوب چند بار در سال شاهد پایین بودن بی‌سابقه سطح یخ‌ها بوده است.

در این گزارش، تغییرات آب‌وهوایی عامل اصلی افزایش قحطی در جهان پس از یک دوره کاهش یکنواخت اعلام و یادآور شده در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۲۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌بردند.

بلایای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، میلیون‌ها نفر را در سال جاری میلادی آواره کرده و روی الگوهای بارش از هند تا شمال روسیه و مرکز آمریکا و بسیاری دیگر از مناطق تاثیر گذاشته است.

براساس این گزارش، افزایش دمای دریاها موسوم به « امواج دریایی » که زندگی در اعماق دریاها را نابود می‌کند، به امر رایج‌تری تبدیل شده است.
همچنین در سال ۲۰۱۸ غلظت دی‌اکسیدکربن در اتمسفر به سطح بی‌سابقه ۴۰۷.۸ واحد در هر میلیون (PPM) رسید و این روند افزایشی در سال ۲۰۱۹ ادامه داشته است.


واکنش‌ها در نشست مادرید
نشست تغییرات آب‌وهوایی صبح دیروز (دوشنبه ۱۱ آذرماه) به وقت محلی با حضور هزاران تن از فعالان محیط زیستی اعم از نهادهای دولتی و غیر دولتی در مادرید آغاز به کار کرد.
« آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم افتتاح این نشست هشدار داد، غلظت دی اکسید کربن به میزان ۴۰۰ واحد در هر میلیون رسیده که در گذشته غیرقابل تصور بود.  او همچنین از شرکت‌کنندگان خواست، پیش از هر پیامد ناگوار جهانی، فکری برای حل این مسأله کنند.

« پدرو سانچز » نخست‌وزیر اسپانیا نیز در ابتدای این نشست، پیرامون خطرات بی‌توجهی جهانی به تخریب محیط زیست و تغییرات آب‌و هوایی سخن گفت.
گزارش‌های مراکز علمی آب‌وهوایی در یک سال گذشته، فعالان محیط زیست و برخی شرکت‌ها را وادار کرده نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد شوند و نگرانی‌هایی را بین سرمایه‌داران برانگیخته است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5553