کد مطلب:5499
تاریخ انتشار:4 آذر 1398 ساعت 13:39
چاپ چاپ

اجرای برنامه حفاظتی در تمامی وسعت جنگل‌های هیرکانی

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال تدوین طرح ممنوعیت انجام فعالیت‌های مخرب و فعالیت سازگار با طبیعت در جنگل‌های هیرکانی است.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال تدوین طرح ممنوعیت انجام فعالیت‌های مخرب و فعالیت سازگار با طبیعت در جنگل‌های هیرکانی است. براساس برنامه حفاظتی، تخریب‌های صورت گرفته توسط معادن فعال در جنگل‌های هیرکانی بررسی و رفع می‌شود و طرح مدیریت پایدار جنگل با نگاه حفاظتی تدوین شده و از سال‌۹۹اجرا خواهد شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از سازمان جنگل‌ها، کامران پورمقدم ‌رئیس شورای‌عالی جنگل در این باره می‌گوید: برنامه جدید سازمان جنگل‌ها در قالب طرح مدیریت پایدار جنگل رویکردی حفاظتی دارد و تمام وسعت جنگل‌های هیرکانی را در برخواهد گرفت. در این برنامه مسائل اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی درنظر گرفته شده و با توجه به حوزه‌های آبخیز، پهنه‌بندی‌های تعریف شده‌ای برای جنگل در نظر گرفته خواهد شد. 

به گفته او تخلفات تغییر کاربری چه جدید و چه قدیم نیز در این طرح دیده شده است. طرح حفاظت از جنگل‌های هیرکانی که از سال ۹۹ اجرایی خواهد شد، به مسئله معادن نیز خواهد پرداخت. به جز ممنوعیت آغاز فعالیت‌های معدنی که از سال ۸۰ نیز اجرایی شده، معادن فعال نیز در قالب این طرح دیده شده‌اند.

پورمقدم می‌گوید:‌ براساس طرح حفاظتی، اقدامات معدن کاوی که در گذشته مجوز گرفته و هم‌ اکنون در حال اجراست، آسیب شناسی خواهد شد و مشکلات رخ داده کاهش و رفع خواهند شد. همچنین تمامی اقداماتی که در جنگل‌های هیرکانی انجام شده، بررسی و تعیین تکلیف می‌شوند. ‌
رئیس شورای‌عالی جنگل تأکید می‌کند: بعد از اجرای این طرح هر اقدامی که قرار باشد در محدوده رویشگاه‌های جنگلی به اجرا درآید و آسیب بزند، ممنوع خواهد بود و صرفا فعالیت‌های سازگار با طبیعت به اجرا در خواهد آمد.

قرار است در راستای اجرای این طرح تمامی اقدامات و برنامه‌ها در قالب کارگروه ملی و استانی بررسی و سپس در مورد اجرای آن تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5499