کد مطلب:5498
تاریخ انتشار:4 آذر 1398 ساعت 12:24
چاپ چاپ

کشف سرزمینی که فاقد هرگونه حیات است

محققان موسسه علوم و فناوری اسپانیا دریافتند در حوضچه‌های زمین‌گرمایی دالول واقع در اتیوپی که بسیار نمکی و فوق اسیدی هستند، هیچ‌گونه حیاتی یافت نمی‌شود.

محققان موسسه علوم و فناوری اسپانیا دریافتند در حوضچه‌های زمین‌گرمایی دالول واقع در اتیوپی که بسیار نمکی و فوق اسیدی هستند، هیچ‌گونه حیاتی یافت نمی‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، تحقیقات نشان می‌دهد با وجود اینکه موجودات زنده و به ویژه میکروارگانیسم‌ها توانایی شگفت‌انگیزی در سازگاری با خشن‌ترین محیط‌های موجود در سیاره زمین را دارند، هنوز هم مکان‌هایی وجود دارند که هیچ موجودی قادر به ادامه حیات در آن نیست.
حوضچه‌های زمین‌گرمایی دالول در یک دهانه آتشفشانی نمکی قرار دارند که از آن گازهای سمی متصاعد می‌شود و آب موجود در آن در اثر فعالیت‌های زمین‌گرمایی دائما در حال جوش است.

این منطقه یکی از خشن‌ترین محیط‌های زمین است و دمای روزانه آن در وسط فصل زمستان به ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. این منطقه دربرگیرنده مجموعه‌ای از حوضچه‌های بسیار نمکی و بسیار اسیدی است که PH برخی از آن‌ها منفی است.


در تحقیقاتی که سال گذشته منتشر شد، امکان حیات برخی از میکروارگانیسم‌ها در چنین شرایطی مورد توجه محققان قرار گرفت و نویسندگان، این منطقه را به عنوان نمونه‌ای از شرایط محیطی بسیار سخت که تحت سیطره حیات درآمده است، معرفی کردند. اما اکنون محققان اروپایی با نمونه‌گیری بسیار بیشتر از تحقیقات پیشین، تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در محیط‌های بسیار کنترل شده و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دقیق‌تر، نشان دادند که چنین نیست و هیچ موجود زنده‌ای در این حوضچه‌ها یافت نمی‌شود.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5498