کد مطلب:5460
تاریخ انتشار:19 آبان 1398 ساعت 17:59
چاپ چاپ

رد افسانه نقش گیاهان آپارتمانی در تصفیه هوای خانه

نتایج یک پژوهش جدید باور عام را در مورد نقش مهمی که گیاهان آپارتمانی در تصفیه هوای خانه ایفا می‌کنند، رد کرد.

نتایج یک پژوهش جدید باور عام را در مورد نقش مهمی که گیاهان آپارتمانی در تصفیه هوای خانه ایفا می‌کنند، رد کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه خبری دیلی میل به نقل از مایکل وارینگ استاد مهندسی معماری و محیط زیست دانشگاه درکسل در فیلادلفیا، برای دستیابی به خاصیت پاکسازی و تصفیه هوایی برابر با باز کردن تعدادی پنجره، به چیزی بین ۱۰ تا هزار گیاه –بسته به ابعاد و گونه آن‌ها- در هر متر مربع نیاز دارید. 

وارینگ با تکیه بر ۳۰ سال تحقیق در این باره و با اشاره به این نکته که گیاهان در فیلتر سموم موجود در هوا موسوم به ترکیبات آلی فرار (VOCs) چون بنزن خیلی کند عمل می‌کنند، افسانه نقش گیاهان آپارتمانی در تصفیه هوای خانه را رد می‌کند. ترکیبات آلی فرار دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی هستند که در پی سوزاندن چوب، زغال سنگ و بنزین به اتمسفر وارد می‌شوند و می‌توانند به ایجاد ناراحتی در چشم، بینی و گلو، سردردهای مداوم و سرطان ریه منجر شوند.

این باور نادرست در مورد گیاهان آپارتمانی نخستین بار در سال ۱۹۸۹ و هم‌زمان با آن آغاز شد که ناسا تحقیقاتی را در مورد تاثیر احتمالی گیاهان در فیلتر مواد شیمیایی سرطان‌زا در ایستگاه‌های فضایی آغاز کرد. پژوهشگران برای تایید فرضیه خود یک گیاه را در یک محفظه بی‌منفذ کوچک‌تر از یک متر مکعب قرار دادند. در عرض یک روز، تا ۷۰ درصد آلاینده‌های سمی در هوا توسط این گیاه از بین رفتند.

اما یک محفظه کوچک بسته با فضای یک آپارتمان در یک ساختمان بزرگ خیلی تفاوت دارد. در گذر زمان، این تحقیق ناسا و پژوهش‌هایی که در پی آن انجام شد، از متن اصلی خارج شده و به مواردی کاملا متفاوت تعمیم داده شد.    

به گفته مولفان این پژوهش جدید، در یک آپارتمان معمولی هوای راکد داخل خانه به طور مداوم با هوای تازه خارج از خانه جایگزین می‌شود. سرعت این فرآیند در مقایسه با محیطی که محققان ناسا برای آزمایش فرضیه خود در نظر گرفته بودند، بسیار بالاتر است.   

این محققان برای تایید فرضیه خود ۱۹۶ نتیجه آزمایش تجربی را به آهنگ تحویل هوای پاک یا سی‌اَی‌دی‌آر ترجمه کرده و از آن به عنوان سیستم متریک برای محاسبه آهنگ پاکسازی ترکیبات آلی فرار (VOCs) از هوا توسط گیاهان استفاده کردند. نتایج بررسی‌های مذکور نشان داد، این آهنگ آنقدر کُند است که می‌توان از آن به طور کامل چشم‌پوشی کرد.

البته این به معنای آن نیست که گیاهان آپارتمانی هیچ فایده‌ای برای خانه‌های ما ندارند. نخست این که عمل فتوسنتز این گیاهان دی اکسید کربن را از هوا گرفته و آن را به اکسیژن تبدیل می‌کند. از طرف دیگر اگرچه گیاهان آن تصفیه‌کننده‌های قهاری که پیش‌تر تصور می‌شد نیستند، اما روانشناسان هنوز بر نقش گیاهان سبز در بهبود وضعیت روانی افراد تاکید می‌کنند. به گفته این گروه از پزشکان، تنها نگاه کردن به برگ‌های سبز گیاهان به تقویت روحیه افراد کمک کرده و باعث بهبود وضعیت روحی و جسمی در آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5460