کد مطلب:5453
تاریخ انتشار:19 آبان 1398 ساعت 12:24
چاپ چاپ

طرح جایگزین جنگل از سال آینده اجرا می‌شود

طرح جایگزین جنگل از ابتدای سال آینده در جنگل‌های هیرکانی اجرایی می‌شود و ساختار جنگل شمال نیازمند حمایت و تقویت است.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد، طرح جایگزین جنگل از ابتدای سال آینده در جنگل‌های هیرکانی اجرایی می‌شود و ساختار جنگل شمال نیازمند حمایت و تقویت است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، خسرو شهبازی در نشست تبادل نظر و پیگیری برنامه‌های اجرایی با حضور مدیران ستادی و استانی منابع‌طبیعی سراسر کشور با بیان اینکه جنگل‌های شمال کشور از پتانسیل جالب توجهی برخوردار است و ثبت جهانی شده است، افزود: طرح تنفس جنگل با هدف حفظ جنگل‌ها با توان هرچه بیشتر ادامه یافته و طرح جایگزین را از ابتدای سال ۹۹ اجرایی می‌کنیم.

وی مشارکت مردم را اساس کار در منابع‌طبیعی برشمرد و تصریح کرد: منابع‌طبیعی هر جا با مردم کار مشارکتی انجام داد توفیق به دست آورد.

شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود به بند ب ماده ۲۹ اشاره کرد و آن را ظرفیتی قابل توجه برای منابع طبیعی دانست و افزود: ظرفیت بند ب ماده ۲۹ فرصتی است برای کاهش هزینه‌ها و اگر انجام یک کار در منابع‌طبیعی به عنوان مثال با پیمانکار هزار ریال تمام می‌شد، با بکارگیری ظرفیت‌های تعاونی‌ها و تشکل‌ها این رقم به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حفظ وضع موجود را اولویت اصلی منابع‌طبیعی برشمرد و افزود: در حوزه جنگل‌های شمال و زاگرس درختان ارزشمند این حوزه با آفات و بیماری مواجه هستند و برای رفع این مشکلات نیازمند بکارگیری ظرفیت‌های بخش تحقیقات و پژوهش هستیم.
وی خاطرنشان کرد: کمبود امکانات و نیرو همیشه در منابع‌طبیعی وجود داشته و دارد، اما در شرایط موجود نیازمند کار جهادی هستیم و باید کارها را در منابع‌طبیعی با جدیت بیشتری ادامه دهیم.

سرپرست سازمان جنگل ها وظیفه اصلی این سازمان را حفظ، احیا و توسعه منابع‌طبیعی برشمرد و گفت: حفاظت به عنوان شاکله اصلی کار در سازمان جنگل‌ها هیچگاه تعطیل‌پذیر نیست.

شهبازی با بیان اینکه از ارائه آمارهای غیر واقعی همیشه بیزار بوده است و سازمان جنگل‌ها نیز نیازی به اطلاعات و آمارهای غیر مستدل ندارد، از مدیران منابع‌طبیعی خواست در ارائه اطلاعات به افکار عمومی نهایت بررسی و دقت نظر را داشته باشند تا بعضاً موجب بروز ابهامات نشود.

رهبری برای حفظ جنگل‌ها و مراتع حجت را بر همگان تمام کرده است

شهبازی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای حفظ جنگل‌ها و مراتع حجت را بر همگان تمام کرده است، به سخنان ایشان در روز ۱۳ فروردین اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب به صراحت در سخنانشان در این روز روی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تاکید داشتند و حفظ پوشش گیاهی را از نکات ضروری کشور برشمردند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها ادامه داد: کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته دنیا از جمله کشورهایی هستند که به توسعه جنگل اهمیت داده و به گسترش آن پرداخته‌اند، از این رو ما نیز می‌توانیم با استفاده از وضع موجود و بارندگی‌هایی که در فصل پاییز وجود دارد همزمان در سراسر کشور با مشارکت اقشار مختلف مردم و دوستداران طبیعت نهضت جنگل‌کاری راه‌اندازی نماییم.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها به مناسبت‌های مختلف نهضت‌هایی را برای جنگلکاری راه‌اندازی می‌کنند، به کشور اتیوپی اشاره کرد که در یک روز ۳۵۳ میلیون اصله نهال کاشتند و در کشور ترکیه ۱۱ نوامبر می‌خواهند ۱۱ میلیون اصله نهال بکارند.
وی از ادارات آموزش و ترویج استان‌ها خواست نحوه کاشت نهال و مراقبت از آن را در قالب کلیپ و کارگاه‌های آموزشی به اقشار مختلف آموزش دهند.

شهبازی گفت: ما باید روی خاک و میکروارگانیسم‌های جنگل کار کنیم و از علم روز دنیا و فناوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته جهانی برای رصد و پایش جنگل‌ها بهره‌برداری کنیم.

وی خواستار الکترونیکی شدن خدمات سازمان به مردم شد و افزود: باید تمام تلاش خود را بکار گیریم تا اطلاعات طرح‌ها و پروژه‌های منابع‌طبیعی سهل و آسان در خدمت جامعه و مردم قرار گیرد و از بسیاری از رفت و آمدهای مردم که با مشکلات فراوان به سازمان مراجعه می‌کنند، جلوگیری شود.

کارکرد مراتع در تغییر معیشت مردم بسیار اثرگذار است

وی مراتع کشور را یکی از ظرفیت‌های مهم منابع‌طبیعی برشمرد و گفت: مراتع کارکردهای فراوانی دارند و هیچ‌گاه ارزش مراتع مورد محاسبه قرار نگرفته است زیرا این عرصه وسیع در تغییر معیشت مردم بسیار اثربخش خواهد بود و کشت گیاهان دارویی و درآمدهای حاصل از آن می‌تواند در زندگی مردم محلی بسیار تاثیرگذار باشد.

خسرو شهبازی همچنین در ادامه به موضوع بیابان‌زایی اشاره کرد و گفت: سرزمین ایران در کمربند خشک و نیمه خشک واقع شده است و بیابان‌زایی و ریزگردها معضل اساسی برای کشور محسوب می‌شوند و دولت تعهداتی را برای وزارت نفت نسبت به تحویل مالچ به سازمان ایجاد کرده است تا با مالچ پاشی و ایجاد بادشکن‌های زنده و غیر زنده نسبت به تثبیت شن‌های روان اقدام کنیم.

تعامل با دانشگاه  و موسسات تحقیقاتی، لازمه کار در منابع طبیعی
سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست از مدیران منابع‌طبیعی استان‌ها خواست با دستگاه‌های نظارتی ارتباط مستمر داشته باشند و از آنان دعوت کنند تا از طرح ها و پروژه‌های در دست اجرای منابع‌طبیعی بازدید کنند.

وی ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی را لازمه کار در منابع طبیعی دانست و استفاده از نظرات و پیشنهادات آنان را در پیشبرد اهداف منابع طبیعی امری اساسی خواند.

در نشست تبادل نظر و پیگیری برنامه‌های اجرایی با مدیران ستادی و استانی منابع‌طبیعی سراسر کشور، مدیران کل استان‌ها برنامه‌های خود را حول محور نهال کاری، تولید نهال و سطح زیر پوشش آن ارائه کردند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5453