کد مطلب:5421
تاریخ انتشار:14 آبان 1398 ساعت 13:05
چاپ چاپ

کشورهای حوزه خلیج فارس مقصد قاچاق حیات وحش سمنان است

پرندگان و جانوران زنده‌گیری شده حیات وحش این استان معمولا به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پرندگان و جانوران زنده‌گیری شده حیات وحش این استان معمولا به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، امیر عبدوس ابراز داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه زیادی به ورزش قوچ‌بازی دارند به همین دلیل سودجویان با زنده‌گیری پرندگان اقدام به قاچاق می‌کنند.

وی یادآور شد:  محیط زیست استان سمنان در نیمه نخست امسال در نظارت های انجام داده در زمینه خرید و فروش زنده جانوران حیات وحش، ۲۰ قطعه مرغ مینا، حیواناتی مانند قوچ و بهله که تاکسی درمی شدند را کشف کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بیان کرد: نیمه نخست امسال، هفت بهله پرنده شکاری و چهار راس پستاندار که توسط شکارچیان متخلف زنده‌گیری شده بود کشف و به طبیعت بازگردانده شد و همچنین با هوشیاری یگان حفاظت این اداره کل، ۴۷ مورد تخلف شروع به شکار در استان کشف جرم شد.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست به شدت با سودجویان و تهدیدکنندگان حیات وحش برخورد می‌کند و به تازگی با به روز رسانی قوانین و افزایش سقف جریمه تخلف‌ها روند کاهشی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: جریمه شکار قوچ وحشی ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده که این جریمه بیش از سه برابر ارزش گوشت شکار است و همین عامل نقشی مهم در کاهش تخلف‌ها داشته است.

۱۶درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.
پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد. 

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5421