کد مطلب:5418
تاریخ انتشار:14 آبان 1398 ساعت 09:57
چاپ چاپ

آمریکا قصد خود برای خروج از توافق پاریس را به اطلاع سازمان ملل رساند

دولت آمریکا رسما سازمان ملل متحد را از قصد خود برای خروج از توافق اقلیمی پاریس مطلع کرده است.

دولت آمریکا رسما سازمان ملل متحد را از قصد خود برای خروج از توافق اقلیمی پاریس مطلع کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با تسلیم اطلاعیه دولت آمریکا فرآیند یک ساله خروج از این توافق شروع می‌شود به طوری که یک روز بعد از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تکمیل خواهد شد.

این توافق را ۱۸۸ کشور برای مقابله با تغییرات اقلیمی امضا کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ماه پیش با اعلام قصد آمریکا در این زمینه مدعی شد که توافق پاریس "بار اقتصادی غیرعادلانه‌ای" بر دوش آمریکا می‌گذارد.

هرچند گزارشی که در دسامبر ۲۰۱۸ از سوی موسسه امور بین المللی و اروپایی صادر شد ارزیابی می کرد که تصمیم ترامپ "صدمه ای واقعی" به توافق پاریس می زند و بهانه اخلاقی و سیاسی لازم برای شانه خالی کردن از این توافق را برای سایرین نیز فراهم می کند.

دانشمندان و فعالان محیط زیست نگران تاثیر خروج آمریکا از توافق هستند. دولت ترامپ سیاستی را دنبال کرده است که منتقدان آن را تعقیب و تخریبِ قوانین زیست محیطی آمریکا می دانند.

براساس توافق پاریس، آمریکا و ۱۸۷ کشور دیگر متعهد می شدند میزان افزایش دما را نسبت به دوران ماقبل صنعتی زیر دو درجه سانتیگراد نگاه دارند و حتی برای محدود کردن آن به ۱.۵ درجه بکوشند. با تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق، آمریکا تنها کشوری خواهد بود که به آن پایبند نیست.

این کشور پیش از این امکان خارج شدن از توافق را نداشت و در واقع در اولین فرصت ممکن براساس مفاد توافق در این جهت گام برمی دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آمریکا در حال حاضر مسئول ۱۵ درصد تولید دی اکسید کربن جهان است و در عین حال یک منبع مهم مالی و فنی برای کشورهای درحال توسعه که برای مقابله با گرمایش تلاش می کنند به حساب می‌آید.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5418