کد مطلب:5381
تاریخ انتشار:11 آبان 1398 ساعت 11:07
چاپ چاپ

ایجاد شورای راهبری یونسکو برای شهرهای خلاق کشور

در ایران تاکنون دوشهر خلاق «رشت» به عنوان «شهر خلاق خوراک» و شهر «اصفهان» به عنوان «شهر خلاق صنایع دستی» ثبت شده‌اند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو خبر داد: با پیوستن دو شهر «بندرعباس» به عنوان «شهر خلاق صنایع دستی» و شهر «سنندج» به عنوان «شهر خلاق موسیقی» در بررسی‌های دوسالانه یونسکو به جمع «شهرهای خلاق جهانی»، دو شورای راهبری جدید در یونسکو شکل می‌گیرد.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، حجت الله ایوبی - دبیرکل کمیسیون - گفت: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرهاست تا از تجربه‌های جهانی استفاده کنند و داشته‌های خود را به جهان بهتر معرفی کنند.

وی با بیان این‌که یکی از وظایف مهم کمیسیون ملی یونسکو در همه کشور ها استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در سازمان جهانی به نفع کشور خود و پیگیری منافع ملی است، اظهار کرد:‌ یکی از پروژه‌هایی که چند سال است در یونسکو با استقبال مواجه شده پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و یادگیرنده و کشورهایی است که موفق می‌شوند پرونده‌های کاملی را در این رابطه ارائه کنند و زیرساخت‌های خود را به حدی ارتقا دهند که به عنوان شهر خلاق جهانی شناخته شوند.

او با تاکید بر این‌که هر چند در گذشته تعداد این کشورها کم بوده است، ادامه می‌دهد: اما در حال حاضر این شهرها می‌توانند داشته‌های خود را بهتر معرفی کنند که با این اتفاق شاهد ارتقای رفت و آمدها و رونق گردشگری و استفاده از تجربیات جهانی و انتقال تجربیات خود به دیگر کشورها هستیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان این‌که در ایران بر این اعتقاد هستیم که بسیاری از شهرهای ما حرف‌های ناگفته‌ی بسیاری دارند و حتی در بسیاری عرصه‌ها قابلیت جهانی شدن را دارند، می‌افزاید: در سال گذشته تلاش بسیار خوبی در کمیسیون ملی انجام شد و در اتفاقی ارزشمند،  چهار شهر ایران به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوستند که با حضور وزیر  علوم و رییس کمیسیون ملی، لوح این شهرها اهدا و پلاک کوبی برخی شهرهای یادگیرنده انجام شد.

در بین ۶۶ شهر خلاق دنیا، دو سهمیه متعلق به ایران شد

او با تاکید براین‌که در هفت عرصه، شهرهای خلاق تعریف شده‌اند، اظهار می‌کند: در ایران تاکنون دوشهر خلاق «رشت» به عنوان «شهر خلاق خوراک» و شهر «اصفهان» به عنوان «شهر خلاق صنایع دستی» ثبت شده‌اند.

ایوبی اما از پیگیری‌های این دفتر بین‌المللی در ایران برای افزایش تعداد شهرهای خلاق در کشور در طول سال‌های بعدی خبر می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته در کمیسیون ملی با همکاری وزارت کشور و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، از بین داوطلبانِ زیادی که اعلام آمادگی کرده بودند، پرونده چهار شهر آماده و به یونسکو ارسال شد.

او با اشاره به این‌که هر دو سال یکبار چهار پرونده از طرف کشورها در یونسکو قابل طرح است که این پرونده‌ها با ویرایش نهایی کمیسیون با همکاری دستگاه‌های مختلف به واحد مربوط در یونسکو ارسال می‌شود، توضیح می‌دهد: در مهلت مقرر چهار پرونده‌ی انتخاب شده از سوی ایران توسط کارشناسان ما ارزیابی و نقص‌های آن‌ها برطرف شد و در ۳۰ اکتبر (هشتم آبان) نتیجه کار کمیته‌های کارشناسی اعلام و دو شهر سنندج و بندرعباس به جمع شهرهای خلاق پیوستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با تاکید بر این‌که ۶۶ شهر در این ماراتن دوساله به شبکه شهرهای خلاق پیوستند، می‌گوید: شهر «بندرعباس» به عنوان «شهر خلاق صنایع دستی» و شهر «سنندج» به عنوان «شهر خلاق موسیقی» از سوی یونسکو تایید شدند.

او با بیان این‌که خوشبختانه شهرهایی مورد توجه قرار گرفته‌اند که در طول سال‌های گذشته کمتر دیده شده‌اند، ادامه می‌دهد: سیاست ما توجه بیشتر به این مناطق است، خوشحالیم از این که شهر سنندج به عنوان سرآمد موسیقی خوشبختانه به عنوان شهر خلاق موسیقی پذیرفته شد.

ایوبی همچنین با تاکید بر این‌که دو شهرِ نامزد شده‌ی دیگر نیز چیزی از شایستگی «بندرعباس» و «سنندج» کم نداشتند، اظهار می‌کند: از ۲۴۶ شهری که امروز شهر خلاق هستند چهار شهر به ایران تعلق دارند و از امروز تلاش می‌کنیم  تا کارمان را برای گرفتن دو سهمیه دیگر در دو سال آینده آغاز کنیم.

تشکیل دو شورای راهبری در یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران خبر می‌دهد: در کمیسیون به زودی دو شورای راهبری شورای «شهرهای خلاق» و شورای «یادگیرنده» تشکیل می‌شود، تا بر شهرهای خلاق و یادگیرنده نظارت کنند و بتوانیم شاهد ارتقای این شهرها باشیم.

ایوبی توضیح می‌دهد: در دورانی هستیم که اهمیت شهرها بیشتر و بیشتر می‌شود، به اندازه‌ای که گاهی اوقات شهرداران از روسای جمهور برخی کشورها معروف‌تر هستند. در دورانی که جهان غرب با مفهوم شهر آشنا نبود و تمدن براساس قلعه‌ها بود ما در ایران شهرهای بزرگ و سازمان یافته داشتیم و امیدواریم در نظام اسلامی- ایرانی صدای شهرهای ما و زندگی شهری ما و تجربه‌های موفق شهری ما از طریق یونسکو به دنیا برسد و ما نیز از تجربه موفق کشورهای دیگر استفاده کنیم.

ایوبی این موفقیت برای دو شهر سنندج و بندرعباس را مدیون توجه شهرداران و اعضای شورای شهر و مدیران شهری سنندج و بندرعباس نسبت به وضعیت شهرها و هنرهای شهری مناطق تحت مدیریت شهری خود می‌داند.

به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکِ «قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی» فعالیت می‌کنند.

با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند. همچنین شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنرهای بوم ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد. پیش از این نیز شهرهای اصفهان و رشت به ترتیب در زمینه های صنایع دستی و غذا به عنوان شهرهای خلاق جهان از سوی یونسکو انتخاب شدند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5381