کد مطلب:5362
تاریخ انتشار:7 آبان 1398 ساعت 13:36
چاپ چاپ

آئینی سنتی مذهبی؛ بازمانده از قرن چهارم

یک فعال میراث فرهنگی با اشاره به آئین سنتی مذهبی چهل هشتم آقا علی عباس( ع) بادرود این آئین را مربوط به قرن چهارم هجری هر ساله عنوان کرد.

یک فعال میراث فرهنگی با اشاره به آئین سنتی مذهبی چهل هشتم آقا علی عباس( ع) بادرود این آئین را مربوط به قرن چهارم هجری هر ساله عنوان کرد.

امسال نیز ‌در آستانه سالروز رحلت نبی اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، آستان مقدس حضرت آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) پذیرای خیل عزاداران و عاشقان اهل بیت بود.

محسن هادی طحان زواره یک فعال میراث فرهنگی در گفت‌وگو با سایت خبری محیط زیست ایران(IENA)، در این باره گفت: روز 28 صفر که در بخش بادرود و روستاهای همجوار به چهل هشتم مشهور شده، روز خاص زیارتی این دو امامزاده است. این آیین سنتی‌، مذهبی (چهل هشتم) در آستان مقدس پذیرای چند هزار زائز و گردشگر از اقصی نقاط میهن اسلامی برای عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) بوده که به صورت هیئت های عزاداری به این آستان مقدس مشرّف می‌شوند.

وی افزود: در مورد علت ورود این دو بزرگوار از سلاله پیامبر اکرم (ص) به منطقه و نیز شهادت آنان چنین روایت شده است‌: "پس از قبول ولیعهدی اجباری از طرف امام رضا(ع)در نزد مامون خلیفه عباسی‌، عده ای متشکل از اصحاب و یاران حضرت از جمله حضرت آقا علی عباس و شاهزاده محمد(علیهما السلام) از مدینه به قصد زیارت امام همام عازم طوس شدند که پس از ورود به ایران خبر شهادت مظلومانه امام هشتم توسط مامون و دستور او مبنی بر به شهادت رساندن سادات هاشمی‌، هر کدام از اصحاب و یاران حضرت به سویی رفته تا از گزند دشمنان از خدا بی خبر و نابکار در امان باشند.
این فعال میراث فرهنگی افزود: این دو بزرگوار که از داغ مرگ برادر خویش سوگوار بودند، پس از طی نمودن چندین شهر و روستا وارد کاشان شده و سپس به شهر بادرود (باد قدیم) آمدند. حاکم و مردم بادرود که از عاشقان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده و به سلاله آنان عشق می ورزیدند، قریب به چهل شبانه روز از آن بزرگواران به نحو شایسته پذیرایی و مراقبت کردند. این دو بزرگوار پس از چهل شبانه روز با نیابت انتقام خون به ناحق ریخته امام رضا (ع) به اتفاق اصحاب و یاران‌، راه کویر را در پیش گرفتند و به قصد عزیمت به شهر مشهد مقدس حرکت کردند.

هادی طحان ادامه داد: هنوز مسافتی از کویر طی نشده بود که در جنگی نابرابر به دست سپاهیان مامون ملعون‌، مظلومانه به شهادت رسیدند و پیکر مطهرشان توسط زنان خالد آبادی تشییع و به همت مردان منطقه در همان مکان جنگ تدفین شد.

وی گفت: مشهور است که مردم بعلت مسافت طولانی و عدم وسایل ارتباطی و نقلیه جهت زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در ایام شهادت‌، به زیارت برادر این امام رئوف می‌روند.
 هم اکنون این مراسم آیینی و تاریخی چنان گسترده و توسعه پیدا کرده که امروزه بصورت ملی شاهد حضور پرشور و باشکوه مردم از اکثر استان های کشور هستیم.

این فعال میراث فرهنگی درباره وجه تسمیه چهل و هشتم نیز گفت: باید بگوییم که از آنجایی‌که روز ۲۸ صفر، چهل و هشت روز بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش است، در این روز جهت عرض تسلیت به پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع) به این آستان مقدس می شتافتند که به روز چهل هشتم (روج چٍلًشتم) معروف و مشهور شد.
به گفته وی، آئین سنتی مذهبی چهل هشتم (عزاداری 28 صفر) به شماره 1203 در تاریخ 1395/3/5در فهرست میراث ناملموس و معنوی کشور به ثبت رسیده است که قدمت و تاریخچه این آئین با توجه به اسناد و منابع تاریخی‌، به ابتدای قرن چهاردهم هجری می‌رسد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5362