کد مطلب:5355
تاریخ انتشار:8 آبان 1398 ساعت 12:16
چاپ چاپ

مزارع بادی دریایی می‌توانند بیش از نیاز جهان برق تولید کنند

یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد نصب توربین‌های بادی در بهترین سایت‌های دریایی جهان، می‌تواند بیش از نیاز جهان برق تولید کند.

یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد نصب توربین‌های بادی در بهترین سایت‌های دریایی جهان، می‌تواند بیش از نیاز جهان برق تولید کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران(IENA)، این مطالعه که توسط محققان آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) انجام شده است، نشان می‌دهد مزارع بادی دریایی حتی اگر در مناطق بادخیز و در آب‌های کم عمق نزدیک سواحل ساخته شوند، به تنهایی می‌توانند بیش از نیاز جهان برق تولید کنند.
بر اساس این تجزیه و تحلیل، در صورت ساخت مزارع بادی در تمام سایت‌های قابل استفاده  این مزارع می‌توانند ۳۶ هزار تراوات ساعت برق در سال تولید کنند که این مقدار به راحتی نیاز فعلی برق جهان را که ۲۳ هزار تراوات ساعت برق است، برآورده می‌کند.
«فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: سهم مزارع بادی دریایی در حال حاضر تنها ۰.۳ درصد از تولید برق در جهان است. اما پتانسیل آن بسیار زیاد است.
این مطالعه پیش‌بینی می‌کند صنعت بادی دریایی در ۲۰ سال آینده ۱۵ برابر رشد خواهد کرد تا به عنوان یک صنعت یک تریلیون دلاری ظاهر شود و ثابت خواهد کرد که انقلاب بزرگ انرژی بعدی خواهد بود.
این آژانس اوایل هفته گذشته اعلام کرد که منابع جهانی انرژی تجدیدپذیر سریعتر از حد انتظار رشد می‌یابند و می‌توانند در ۵ سال آینده ۵۰ درصد گسترش یابند که این امر با شتاب بیشتر با انرژی خورشیدی انجام می‌شود.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که ساخت سایت‌های مزارع بادی تنها در نزدیکی ساحل، بیش از مقدار کل انرژی مصرفی امروزی در سراسر جهان را تولید می کند اما حداکثر پتانسیل تولید برق مزارع بادی که در نقاطی دور از ساحل ساخته می‌شوند، بدون در نظر گرفتن مشکلات در زمینه انتقال و ذخیره انرژی تولید شده بیش از ۱۲۰ هزار گیگاوات یا ۱۱ برابر تقاضای جهانی برق در سال ۲۰۴۰ است.

براساس اعلام آژانس جهانی انرژی، انرژی باد می‌تواند افزایش تقاضا برای انرژی پاک را در حین تلاش جهان برای کاهش مصرف کربن، برآورده سازد.

بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، نسل بعدی توربین‌های شناور که قابلیت فعالیت در مناطق دورتر از ساحل را دارند، می‌توانند در سال ۲۰۴۰ تا ۱۱ برابر کل تقاضای برق جهان، برق پاک تولید کنند.
این گزارش همچنین پیش بینی می‌کند که ظرفیت مزارع بادی دریایی اتحادیه اروپا از ۲۰ گیگاوات امروزی تا سال ۲۰۴۰ به ۱۳۰ گیگاوات خواهد رسید و اگر تعهدات اقلیمی با جدیت دنبال شوند، می‌تواند به ۱۸۰ گیگاوات نیز برسد.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5355