کد مطلب:5351
تاریخ انتشار:6 آبان 1398 ساعت 13:52
چاپ چاپ

تیغ معدن‌کاران این‌بار زیر گلوی «تنگه بردول»

تنگه بردول، تنگه‌ای تاریخی در استان هرمزگان است که حالا با صدور مجوز برای فعالیت معادن، به خطر افتاده است.

مردم پارسیان تا همین ۵۰ سال پیش در تنگه بردول زندگی می‌کردند؛ تنگه‌ای تاریخی در استان هرمزگان که هنوز هویت این شهر است و حالا با صدور مجوز برای فعالیت معادن، این هویتِ شهری به خطر افتاده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران(IENA)، به نقل از ایسنا، مردم این منطقه‌ تاریخی برخلاف خیلی از دیگر نقاط کشور عمل می‌کنند؛ آن‌ها برای حفاظت از وطن اصلی خود یعنی تنگه بردول، زنجیره‌ انسانی تشکیل داده و درخواست لغو مجوزِ فعالیت معدن در محوطه‌ تاریخی طبیعی این تنگه را دارند، مجوزی که دو سال قبل هم داده شده بود، اما با اعتراض‌ها و تجمع‌های مردمی آن را لغو کرده بودند، ولی بار دیگر همان مجوز صادر شده و حالا به رگ غیرت مردم منطقه برخورده که قرار است سنگ‌شکن‌ها نقطه‌ هویتی و محل زندگی گذشتگان‌شان را از روی زمین حذف کنند.

در طول چند روز گذشته تحصن مردم شهر پارسیان در استان هرمزگان و بستن زنجیره انسانی دور محوطه‌ تاریخی و طبیعی «بردول» نمونه‌ای کم‌نظیر و قابل توجه از درخواستِ مردمِ بومی این منطقه جنوبی کشور است که از مسوولان درخواست کرده‌اند تا به جای صدور مجوزهای بی‌شمار برای فعالیت معادن در این محوطه‌ تاریخی، به فکر حفاظت از هویت شهر باشند.

احمد مبارکی - فعال میراث فرهنگی و بومی شهرستان پارسیان - می‌گوید: تنگه‌ «بردول» منطقه‌ای طبیعی و تاریخی با قدمت تاریخی بسیار زیاد است که تا همین ۵۰ سال قبل مردم این منطقه در آن تنگه زندگی می‌کردند، اما با ایجاد شهرستان پارسیان در همین منطقه، به مرور تنگه بردول از جمعیت خالی شد، هر چند مردم منطقه همچنان آن منطقه را به عنوان هویت تاریخی شهر خود می‌دانند.

او درباره‌ آثار تاریخی باقی‌مانده در این تنگه‌ تاریخی می‌گوید: در این تنگه‌ تاریخی و طبیعی، در حال حاضر شش آسیاب آبی و جدول‌های ساروجی در داخل تنگه که تا بیرون تنگه نیز کشیده شده و مردم از آن استفاده می‌کردند باقی مانده است. همچنین از آب چشمه‌ داخل تنگه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شد، اما در صورت فعالیت معادن در این منطقه از شهرستان پارسیان، همه‌ این آثار تاریخی و هویت منطقه از بین می‌رود.
این فعال محیط زیست همچنین با اشاره به این‌که این تنگه‌ تاریخی دقیقا روبه روی شهر قرار دارد و در صورتی که فعالیت معادن آغاز شود، قطعا گرد و غبار مهمان همیشگی مردم شهر پارسیان است، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر اگر جمعیت شهرستان پارسیان ۶۰ هزار نفر باشند، به اندازه هر دوهزار نفر یک معادن فعالیت می‌کند.
او تاکید می‌کند: وضعیت کنونی ایجادشده برای این محوطه‌ تاریخی و مجوزهای مکرری که برای آغاز فعالیت معادن در این مناطق صادر می‌شوند، به مردم منطقه برخورده است.
او با بیان این‌که پیش‌تر معدن دیگری مجوز گرفته بود که با مخالفت مردم آن منطقه لغو شد، می‌افزاید: اما صدور این مجوز دوم بار دیگر باعث تحصن و اعتراض مردم منطقه شد، هر چند متاسفانه این اعتراض هنوز به جواب نرسیده است.
مبارکی با تاکید بر این‌که پرونده‌ ثبتی محوطه‌ تاریخی بردول تهیه شده و به گفته‌ کارشناسان میراث فرهنگی، این محوطه‌ تاریخی تا کمتر از یک ماه آینده در فهرست میراث ملی به ثبت می‌رسد، ادامه می‌دهد: موقعیت تاریخی و بکر «تنگه بردول» اهمیت زیادی دارد و در صورت آغاز فعالیت معادن در این منطقه، حتی ساروجی‌های داخل تنگه نیز به صورت کامل از بین می‌روند.
مبارکی تحصن مردم منطقه‌ تاریخی بردول در روز سوم آبان را نشانه‌ای از علاقه مردم این منطقه برای حفاظت از این تنگه‌ تاریخی عنوان می‌کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5351