کد مطلب:5335
تاریخ انتشار:5 آبان 1398 ساعت 14:55
چاپ چاپ

تالاب‌های نقده میزبان هزاران قطعه فلامینگو

بیش از چهار هزار قطعه فلامینگو در تالاب‌ها و آبگیرهای این شهرستان مشغول استراحت و تغذیه هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: بیش از چهار هزار قطعه فلامینگو در تالاب‌ها و آبگیرهای این شهرستان مشغول استراحت و تغذیه هستند.

اکبر محمدیان روز یکشنبه در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران(IENA) ،افزود: این فلامینگوها که در تالاب های «درگه‌ سنگی»، «سولدوز» و «حسنلو» سکنی گزیده‌اند تا زمانی که شرایط اقلیمی (آب و هوایی) فراهم باشد، در این تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی اظهار کرد: تالاب‌های نقده از اکوسیستم‌های کم‌نظیر آبی کشور به ویژه برای مهاجرت فصلی گونه‌های مختلف پرندگان و تخم‌گذاری و جوجه‌آوری آنها محسوب می‌شود و سالانه شاهد کوچ انواع پرندگان به‌ ویژه فلامینگوها است.

او اضافه کرد: این شهرستان با برخورداری از ۱۲ تالاب فصلی و نیم‌فصلی و پنج تالاب دایمی، بستر مناسبی برای مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی محسوب می‌شود.

محمدیان ادامه داد: یکی از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های این شهرستان احیای دریاچه ارومیه است که کمک شایانی برای بقا و تخم‌گذاری این پرندگان از جمله فلامینگوها کرده است.

رییس اداره محیط زیست نقده افزود: افزون بر فلامینگوها انواع پرندگان آبزی نظیر، قو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از شمال و جنوب کره زمین برای زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری به تالاب‌های این شهرستان سفر می‌کنند که تا اواخر اسفند در این تالاب‌ها اقامت دارند.

نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی نیم فصلی و دائمی پناهگاه بسیار مناسبی برای پرندگان محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد پنج تالاب در قالب سه سایت در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاه جهانی شناخته می‌شود.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5335