کد مطلب:5316
تاریخ انتشار:4 آبان 1398 ساعت 12:09
چاپ چاپ

مشاهده پلنگ در گلیل و سرانی شیروان افزایش یافت

در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان و همجوار با مرز ترکمنستان هفت نوبت پلنگ مشاهده شده است.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال هفت نوبت پلنگ در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان و همجوار با مرز ترکمنستان مشاهده شده است که البته، مشاهدات در سال‌های گذشته خیلی کمتر بوده است.

بهگزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) حسن پهلوان اظهار داشت: به دلیل بارندگی های مناسب پارسال و امسال طعمه پلنگ زیاد شده است که این وضعیت افزایش تعداد دفعات مشاهده این گونه با ارزش را در پی داشته است.

وی گفت: امسال دو نوبت حمله پلنگ به دام ها  در این منطقه گزارش شده است که بر اثر آن تنها دو راس گوسفند تلف شدند.

وی افزود: چوپانان و عشایر در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی علیرغم حمله پلنگ به دام های خود، هیچ گونه آسیبی به این گونه با ارزش وارد نکرده اند که باید از آنها قدردانی کرد.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

گلیل و سرانی در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، در  ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

پلنگ ایرانی، زیر پوشش بیمه است و خسارت های این گونه ارزشمند به انسان و دام، توسط بیمه جبران می شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5316