کد مطلب:5303
تاریخ انتشار:3 آبان 1398 ساعت 12:28
چاپ چاپ

پایگاه‌های میراث باز بی‌حقوق ماندند

با وجود پرداخت نشدن حقوق کارمندان و کارگران پایگاه‌های میراث فرهنگی به‌خصوص پایگاه‌های میراث جهانی، آن‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

با وجود پرداخت نشدن حقوق کارمندان و کارگران پایگاه‌های میراث فرهنگی به‌خصوص پایگاه‌های میراث جهانی، آن‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. البته چندباری در اعتراض به این موضوع تحصن کرده‌اند.

 به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) ،با وجود پرداخت نشدن حقوق کارگران و کارشناسان پایگاه‌های میراث ملی و جهانی‌ در طول سه ماه گذشته، آن‌ها همچنان اقدامات حفاظتی ساماندهی و مرمت آثار پایگاه‌ها را انجام می‌دهند. از سوی دیگر و براساس صحبت‌هایی که برخی از کارمندان پایگاه‌های جهانی شنیده‌اند، گفته می‌شود نبود اعتبار کافی برای پرداخت حقوق آن‌ها، باعث شده تا زمزمه‌هایی از تعدیل این نیروها شنیده شود؛ اعتباری که به گفته مسوولان میراث فرهنگی، دست کم برای کارگران محوطه‌های جهانی باید از محل پروژه‌های عمرانی پرداخت شود. در این شرایط و در مدت زمانی که کارگران پایگاه‌های جهانی به طور دائم با این مشکل روبه‌رو شده‌اند، تا کنون چندین‌بار تحصن کرده‌اند تا اعتراض خود را نسبت به این بی‌توجهی‌ها نشان دهند.

فرهاد عزیزی - مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های کشور - در این‌باره می‌گوید: آثار موجود در پایگاه‌های میراث جهانی و ملی مجموعه‌ای از آثار نفیس و منحصر به فرد در سطح ملی و بین‌المللی‌اند که نیازمند توجه و حمایت‌های ویژه هستند. این آثار به عنوان ویترین گردشگری کشور نقشی اساسی در رونق اقتصاد توریسم و توسعه پایدار در حوزه میراث فرهنگی ایفا می‌کنند.

او مشکلات اعتباری موجود را عاملی عنوان کرد که نمی‌گذارد این نقش کلیدی به طور شایسته در این حوزه ایفا شود و گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر که در عملیات حفاظت، مرمت اضطراری و ساماندهی سایت‌ها و آثار تاریخی مشغول فعالیت
هستند، در سه ماه گذشته حقوق و دستمزدشان را به دلیل کمبود بودجه دریافت نکرده‌اند.

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های کشور تاکید کرد: اعتبار ناچیزی که به پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تخصیص یافته است به صورت اسناد خزانه بوده که با آن نمی‌توان حقوق کارکنان این پایگاه‌ها را پرداخت کرد.

 یکی از نیازهایی که کارشناسان و کارکنان پایگاه‌های میراث فرهنگی نسبت به لزوم تحقق آن تاکید می‌کنند مشخص شدن موعد پرداخت دستمزد بسیاری از کارکنان و پرسنل پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور با توجه به آغاز فصل پاییز و پیش‌بینی بارش‌های جوی و بروز مخاطرات طبیعی و نیاز بیش از پیش آثار و پایگاه‌ها به مراقبت وحفاظت است‌؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد آن‌طور که باید نسبت به آن توجه نمی‌شود.

عزیزی اما پرداخت نکردن حقوق کارمندان پایگاه‌ها به خصوص پایگاه‌های جهانی را بی‌توجهی ندانست و بیان کرد: با وجود کمبود اعتبارات عمرانی و تأثیر تحریم‌ها بر شرایط اقتصادی کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان نماینده ایران در زمینه حراست، صیانت و پاسداری از آثار میراث جهانی، براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی به طور دائم در قبال ملت و جامعه جهانی متعهد است، بنابراین امکان توقف عملیات حفاظت و مرمت این آثار در پایگاه‌های کشور وجود ندارد و باید به طور مستمر تداوم داشته باشد.

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های کشور افزود: براین اساس، تأمین اعتبار برای تحقق این اهداف و الزام قانونی نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز هست.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5303