کد مطلب:5247
تاریخ انتشار:25 مهر 1398 ساعت 14:11
چاپ چاپ

دانش محلی بین کشورهای عضو کنوانسیون رامسر تبادل شود

دانش‌‎های موفق و اثرگذار جوامع محلی در احیا و ارتقای کیفیت تالاب‌ها بین کشورهای عضو کنوانسیون رامسر باید تبادل شود.

رییس مرکز منطقه‌ای غرب آسیا در کنوانسیون رامسر گفت: دانش‌‎های موفق و اثرگذار جوامع محلی در احیا و ارتقای کیفیت تالاب‌ها بین کشورهای عضو کنوانسیون رامسر باید تبادل شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، شهرام فداکار روز پنجشنبه در حاشیه بازدید کارشناسان کشورهای عضو کنواسیون رامسر از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد اظهار داشت: با انتقال دانش و تجربیات موفق در خصوص حفظ تالاب‌های عضو کنوانسیون رامسر از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی موجب احیا و ارتقای کیفیت محیط زیست در کمترین زمان ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش، ترویج، افزایش توان کارشناسی، جلب مشارکت مردمی و حتی انتقال تکنولوژی بین ۱۶ کشور مرکز و غرب آسیا از طریق مرکز منطقه‌ای رامسر به استناد مفاد این کنوانسیون از دیگر اهداف دنبال شده در بین اعضا است که به صورت مستمر در حال انجام است.

وی افزود: حفاظت و حراست از تالاب‌ها در کشور ما تجربیات و دستاوردهای موفقی داشته است که از مهمترین آنها می‌توان به الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای تالاب و احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی اشاره کرد. 

رییس مرکز منطقه‌ای غرب آسیا در کنوانسیون رامسر بیان کرد: علاوه بر شیوه جلب مشارکت جوامع محلی برای تالاب‌ها ،طرح‌های اجرایی لایروبی، تامین آب و تعیین نیاز آبی تالاب، رفع آلودگی‌ها و جلوگیری از عوامل آلاینده تالاب‌ها هم در کشور در حال انجام است که تاثیرات خوبی برای محافظت از تالاب‌ها داشته باشد.

«فداکار»، با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید توجه بیشتری به احیای تالاب‌ها شده است، تاکید کرد: قانون تالاب نخستین بار در سال ۱۳۹۶ تصویب شد و مصوبه اختصاصی برای تالاب‌ها تعیین شد که جزو چهار برنامه اولویت دار دولت دوازدهم در حوزه محیط زیست احیای تالاب‌ها و جلوگیری از گرد و غبار است.

کنوانسیون تالاب‌ها با هدف حفظ تالاب‌های جهان در ۱۳ بهمن سال ۱۳۴۹ با حضور ۱۸ کشور جهان به میزبانی رامسر تاسیس شد به همین خاطر به کنوانسیون رامسر نامیده می‌شود که با توجه به اهمیت تالاب‌ها، ۱۶۹ کشور جهان به این معاهده بین‌المللی پیوستند.

این کنوانسیون با انگیزه مشارکت بین‌المللی و همکاری همه‌جانبه در مطالعه، بررسی، حفاظت و بهره­‌وری عقلایی از تالاب‌های مهم و بخصوص تالاب‌هایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی (بومی و مهاجر) دارند، منعقد شده و در طول فعالیت خود توانسته تحقیقات و مطالعات را از پرندگان به کلیه گیاهان و جانوران تالابی گسترش دهد.

هم‌اکنون ۱۹۰ میلیون هکتار از تالاب‌های جهان در این کنوانسیون به ثبت رسیده است که از این میزان پنج میلیون هکتار در قالب ۲۴ تالاب مربوط در ایران قرار دارد؛ ایران دارای ۲۵۰ تالاب است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5247