کد مطلب:5246
تاریخ انتشار:25 مهر 1398 ساعت 19:02
چاپ چاپ

خوتکاها وارد ورامین شدند

همزمان با سرد شدن هوا پیشقراولان پرندگان مهاجر از جمله گونه آبزی خوتکا وارد بخش‌های جنوبی شهرستان ورامین در استان تهران شدند.

همزمان با سرد شدن هوا پیشقراولان پرندگان مهاجر از جمله گونه آبزی خوتکا وارد بخش‌های جنوبی شهرستان ورامین در استان تهران شدند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین گفت: هرسال با سرد شدن هوا در عرض‌های شمالی، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر با توجه به شرایط مساعد جنوب ورامین و وجود تالاب بزرگ بندعلیخان، مسیر عبور خود را از این منطقه برای گذران زمستان انتخاب می کنند.

منصور گل‌محمدی اظهارداشت: پرنده آبزی خوتکا از جمله پرندگان مهاجر پیشقراول است که فصل کوچ خود را پیش از سایر گونه‌های مهاجر آغاز می‌کند و هم اکنون تعدادی از این پرندگان در حاشیه رودخانه شور و شیرین که از جنوب دشت ورامین عبور می‌کند، استقرار یافته‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تالاب بندعلیخان تاکنون آبگیری نشده، پرنده‌ای در این منطقه حضور پیدا نکرده است.
گل‌محمدی اظهارداشت: مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو زمستان را در اراضی جنوب ورامین می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر بخش مهمی از محیط زیست شهرستان ورامین محسوب می‌شوند گفت: یکی از مهمترین دلایل حاصلخیزی خاک ورامین حضور بیش از ۹۸ گونه پرنده در تالاب بندعلیخان و توزیع متوازن فضولات آنها در سطح زمین های کشاورزی است؛ پرندگانی که با کنترل آفات و چرا در مناطق مختلف اراضی جنوبی، باعث رشد گونه‌های گیاهی در مراتع نیز می‌شوند.

مجوز شکار صادر نشده
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین تصریح کرد: هیچ گونه مجوزی برای شکار پرندگان صادر نشده است و در صورت مشاهده، با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.
تالاب فصلی بندعلیخان در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین قرار دارد که از جنوب به دشت مسیله و دریاچه نمک محدود است.

۲۰ درصد از این تالاب ۲۵ هزار هکتاری در محدوده استان تهران و مابقی در استان قم واقع شده است.
شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5246