کد مطلب:5242
تاریخ انتشار:24 مهر 1398 ساعت 17:09
چاپ چاپ

اتلاف سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار مواد غذایی بدون رسیدن به بازار

یکی از عمده‌ترین دلایل اتلاف مواد غذایی در مرحله تولید تا بازار، نبود زیرساختها و انبارهای مناسب و سرد است.

یکی از عمده‌ترین دلایل اتلاف مواد غذایی در مرحله تولید تا بازار، نبود زیرساختها و انبارهای مناسب و سرد است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، در تازه‌ترین گزارشی که در سایت رسمی خود منتشر کرده است، می‌گوید سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار مواد غذایی بدون اینکه به بازار برسد، تلف می‌شود.

این میزان برابر ۱۴ درصد از کل مواد غذایی تولیدی در جهان طی یک سال است.

این گزارش می‌افزاید، کشورهای آسیای مرکزی سهمی بیش از ۲۰ درصد در کل اتلاف مواد غذایی قبل از رسیدن به بازار، دارند و سهم آمریکای شمالی و اروپا حدود ۱۶ درصد و سهم آفریقای سیاه ۱۴ درصد است.

یکی از عمده‌ترین دلایل اتلاف مواد غذایی در مرحله تولید تا بازار، نبود زیرساختها و انبارهای مناسب و سرد است.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ نیز با پوشش گزارش فائو نوشته است، جلوگیری از ائتلاف مواد غذایی بسیار مهم است، چرا که حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان با مشکل گرسنگی مواجه هستند. رهبران جهان متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان اتلاف مواد غذایی قبل از رسیدن به بازار را به نصف برسانند.

خود تولید مواد غذایی سهم چشمگیری در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد و بر اساس توافق زیست‌محیطی پاریس، جامعه جهانی متعهد شده است جلو شتاب رشد تولید گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن را بگیرد تا نگذارد دمای زمین تا پایان قرن بیش از ۱.۵ درجه افزایش یابد.

بر اساس برآورد آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی، سالانه ۳۳ میلیارد تن دی‌اکسید کربن در جهان تولید می‌شود و بخش کشاورزی سهمی ۹ درصدی در آن دارد.

قائو می‌گوید بخش بزرگی از اتلاف مواد غذایی در مرحله بازار و مصرف اتفاق می‌افتد، خصوصا ۳۷ درصد از مواد غذایی حیوانی و یک پنجم میوه‌جات و سبزیجات در مرحله بازار و بعد از فروش به مشتری از بین می‌رود.

برخلاف مرحله تولید تا رسیدن به بازار که کشورهای فقیر بیشتر با آن مواجه بودند، اتلاف مواد غذایی در مرحله فروش و بعد از آن، بیشتر در کشورهای ثروتمند دیده می‌شود.

در مجموع فائو می‌گوید تقریبا یک سوم مواد خوراکی برای مصرف انسانها که در جهان تولید می‌شود، از بین می‌رود. بدین ترتیب سالانه ۱.۳ میلیارد تن خوارک در جهان تلف می‌شود، در حالی که ۸۲۰ میلیون نفر با مشکل فقر و گرسنگی مواجه هستند.

فائو با اشاره به تلاش جامعه جهانی برای کاهش تلفات مواد غذایی، می‌گوید این اقدامات دلگرم‌کننده است، اما رسیدن به اهداف مطلوب بسیار سخت و پیچیده است.

این گزارش به اهمیت نقش دولتها در جلوگیری از اتلاف مواد غذایی اشاره کرده و می‌گوید ارائه آموزشهای لازم از تولیدکننده‌ها تا بازار و خصوصا مصرف‌کننده‌ها می‌تواند بسیار سازنده باشد.

فائو می‌گوید نیاز به مصرف مواد کشاورزی در جهان تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و مدیریت این حوزه بسیار حیاتی است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5242