کد مطلب:5232
تاریخ انتشار:22 مهر 1398 ساعت 17:44
چاپ چاپ

بررسی قانون ممنوعیت کامل تجارت عاج در دادگاه عالی انگلیس

این ممنوعیت توسط وزیر سابق محیط زیست، مایکل گوو که متعهد شد "یکی از سخت‌ترین ممنوعیت‌های فروش عاج در جهان را جهت محافظت از فیل‌ها برای نسل‌های آینده" معرفی کند، تأیید شد.

دادگاه عالی انگلیس این هفته پیش از مهلت قریب الوقوع برگزیت و در میان نگرانی‌های فعالان زیست محیطی مبنی بر این که هر گونه تغییری می‌تواند شکار غیر قانونی فیل‌ها را قدرت بخشد، جلوگیری از ممنوعیت کامل تجارت عاج را بررسی خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
بازرگانان عتیقه که معتقدند فروش اشیاء «میراث فرهنگی» هیچ تاثیری در بازار عاج‌های غیرقانونی ندارد، دولت انگلیس را نسبت به قانون میان حزبی سال ۲۰۱۸ میلادی در مورد تجارت عاج به چالش می‌کشند.

این قانون که هنوز لازم‌الاجرا نیست، تجارت کلیه مصنوعات عاج را تنها با چند مورد معافیت هنری جرم‌انگاری می‌کند. این ممنوعیت توسط وزیر سابق محیط زیست، مایکل گوو که متعهد شد "یکی از سخت‌ترین ممنوعیت‌های فروش عاج در جهان را جهت محافظت از فیل‌ها برای نسل‌های آینده" معرفی کند، تأیید شد.

در حال حاضر کالاهای عتیقه ساخته شده قبل از ماه مارس ۱۹۴۷ میلادی با مجوز دولتی قابل فروش است. چالش دادگاه عالی تا حدی به مباحثی بستگی دارد مبنی بر این که آیا این ممنوعیت، قانون اروپا را که هنوز تجارت عاج عتیقه را مجاز می‌داند، نقض می‌کند یا خیر؟

روند رسیدگی به این پرونده تسریع شده تا پیش از مهلت برگزیت در ۳۱ اکتبر که ممکن است منجر به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شود، نتیجه آن مشخص شود.

دلالان عاج هم‌چنین ادعا می‌کنند که این ممنوعیت با دخالت در حقوق مالکیت افراد، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را زیر سوال می‌برد.

انجمن فروشندگان عتیقه انگلیس (BADA) پذیرفته که فروش عاج‌های قانونی و قدیمی می‌تواند پوششی برای تجارت عاج‌های غیرقانونی و جدید نیز باشد اما تأکید می‌کند که متخصصان با دانش مناسب قادر به قضاوت در مورد عتیقه بودن و ارزش تاریخی عاج خواهند بود.

مدیر اجرایی آژانس تحقیقات محیط زیست انگلیس (EIA) در همین ارتباط اظهار داشته که با توجه به آن که محصولات عاجی تنها یک درصد از تجارت عتیقه در انگلیس را شامل می‌شود، ممنوعیت کامل تجارت عاج باید هر چه سریع‌تر در این کشور اجرایی شود.

اتحادیه اروپا نیز در حال انجام رایزنی‌های خود در این زمینه است و اقدامات انگلیس را در این ارتباط به عنوان یک محک زیر نظر دارد. نیوزلند، استرالیا و سنگاپور در حال تعطیلی بازارهای خود هستند و انگلیس در مقابله با جنایات غیرقانونی در حیات وحش پیشرو شده است.

انگلیس عاج‌های عتیقه را برای چین و هنگ کنگ تأمین می‌کند که دارای بزرگترین بازارهای غیرقانونی عاج هستند. کارشناسان اما بر این باورند که کنار گذاشتن این ممنوعیت می‌تواند پیام اشتباهی ارسال کند و مانع تلاش‌های جهانی برای مبارزه با شکار غیرقانونی فیل‌ها شود. این چالش قانونی منجر به تاخیر در اجرای قانون شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، طبق نظرسنجی‌ها ۸۵ درصد از مردم انگلیس خواستار اجرای قانون ممنوعیت تجارت عاج هستند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5232