کد مطلب:5211
تاریخ انتشار:21 مهر 1398 ساعت 17:22
چاپ چاپ

عیسی کلانتری با انتقال آب خزر به کویر موافقت کرد

این درحالی است که "مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی" این طرح نه به درستی انجام شده و نه مشکلاتی که "کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست آنها را عنوان کرده برطرف شده است.

تنها یکروز پس از برگزاری جلسه نمایندگان وزارت نیرو و شرکت مهاب قدس در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور معاونت محیط طبیعی و دریایی و نیز مدیران کل ارزیابی و مازندران، حالا نامه موافقت عیسی کلانتری با "طرح انتقال آب خزر به کویر" به دست اسکان رسیده است.

 به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
عیسی کلانتری با انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران موافقت کرد.این درحالی است که "مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی" این طرح نه به درستی انجام شده و نه مشکلاتی که "کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست آنها را عنوان کرده برطرف شده است.

نامه موافقت رییس سازمان حفاظت محیط زیست که تنها یکروز پس از جلسه پرتنش نمایندگان و مدیران این سازمان با نمایندگان وزارت نیرو و شرکت مهاب قدس امضاء شده است نشانگر این مطلب است که تصمیم ها پیش از این گرفته شده است؛ وگر نه چگونه ممکن است یکروز پیش، مدیران کل سازمان از تخریب ها ی اجرای این طرح و نیز مطالعات ارزیابی ناقص و غیرعلمی آن بگویند و تنها یک روز بعد از این جلسه، رییس سازمان، خلاف نظرات تمام کارشناسان و مدیرانش، خود با این طرح پر ابهام و مناقشه برانگیز موافقت کند.

اگر چه در این نامه عنوان شده " ضوابط اجرایی زیست محیطی مورد نظر، بر اساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی، ظرف مدت یکماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد" اما گواهی شاهدان عینی جلسه این است که آنچه در این نشست رخ داده دقیقا بر عکس چیزی است که کلانتری در نامه خود بدان اشاره دارد. به گفته محمد الموتی دبیر شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست ومنابع طبیعی کشور در گفت وگو با اسکان، در پایان این نشست قرار شد وزارت نیرو مطالعات کهنه و قدیمی خود را به روز کرده و پاسخ سوال های کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست را درباره مسائل مهمی چون ساماندهی خاک های حفاری شده، نمک به جامانده از شیرین سازی آب دریا، جنگل هایی که در مسیر لوله گذاری تخریب می شوند و مسائل متعدد دیگر، منطبق با روش های علمی مورد تایید سازمان، بیابند و ارائه دهند.

از نشست دهم شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست ومنابع طبیعی کشور در اردبیل که کلانتری با صراحت در جمع کنشگران و اعضای شبکه اعلام کرد که آب خزر برای شرب به سمنان برده می شود و خودش نیز با این کار مخالف نیست تا امروز تنها دو ماه گذشته است.

در آن نشست کلانتری با متهم کردن فعالانی که درباره عوارض و پیامدهای این طرح سخن گفتند آنها را دارای عقده خواند که با این سخنان، عقده گشایی می کنند.

او حتی توجهی به گزارش های "مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی" و "مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری" نکرد که در همان جلسه از آنها یاد شد. در این دو پژوهشی که توسط این دو مرکز تحقیقاتی انجام شده بود، بر عوارض و تخریب های این طرح، اشاره شده و تاکید شده بود که اجرای این طرح، علاوه بر تخریب های بسیار در حوزه زیست بومی، اساسا دارای توجیه اقتصادی نیست.

انتهای پیام

منبع:اسکان نیوز


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5211