کد مطلب:5191
تاریخ انتشار:20 مهر 1398 ساعت 17:47
چاپ چاپ

آلودگی نفتی و غیر نفتی اکوسیستم خلیج فارس را حساس کرده است

سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر بخش‌ها اقدام به آنالیز و پایش خلیج فارس کرده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه خلیج فارس جزو مناطق حساس و به‌ویژه حساس از نظر زیست محیطی اعلام شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر بخش‌ها اقدام به آنالیز و پایش خلیج فارس کرده است.

احمد لاهیجان‌زاده در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی دریانوردی، خلیج فارس جزو مناطق حساس از نظر زیست محیطی اعلام شده است، اظهار کرد: برخی از قسمت‌های شمال غرب آن - در محدوده خورموسی و اروند کنار - نیز جزو مناطق به‌ویژه حساس از نظر زیست محیطی به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس از نظر زیست‌محیطی و تنوع زیستی بسیار مهم و با ارزش است، تصریح کرد: برای مثال آب‌سنگ‌های مرجانی و جنگل‌های حرا از جمله اکوسیستم‌های ارزشمند این منطقه محسوب می‌شوند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از طرفی دیگر خلیج فارس بزرگترین آبراهه انرژی در دنیاست، گفت: تردد تعداد زیادی نفتکش در حوزه خلیج فارس سبب می‌شود که مقدار زیادی آلاینده مرتبط با ترکیبات آلی مواد نفتی به آن وارد شود همچنین میدان‌های نفتی و گازی که در بستر خلیج فارس قرار گرفته است انتقال آلودگی به آن را در پی دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به جنگ‌ تحمیلی و جنگ آمریکا و عراق که سبب شد آلودگی‌های شدیدی به خلیج فارس وارد شود، تصریح کرد:‌ تمام این‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل نظامی و سیاسی نیز سبب تشدید آلودگی در منطقه خلیج فارس می‌شود.

لاهیجان زاده در ادامه ضمن اشاره به سایر اقداماتی که سبب آلودگی خلیج فارس شده است، اظهار کرد: کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس تقریبا ۶۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا را به خودشان اختصاص داده‌اند. این کشورها بدون رعایت حداقل الزامات زیست‌محیطی نسبت به احداث آب‌شیرین‌کن‌ها و تخلیه شورابه به خلیج فارس اقدام می‌کنند که بر کاهش کیفیت خلیج فارس اثرگذار است. از سوی دیگر تخلیه فاضلاب‌ شهرهای حاشیه خلیج فارس یکی دیگر از منابع آلودگی این حوزه است همچنین برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر اقدام به ایجاد مراکز تفریحی در خلیج فارس کرده‌اند که این اقدام آن‌ها خارج از توافق‌های کنوانسیون‌های بین‌المللی و استانداردهای علوم محیط زیستی است.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه علاوه بر عوامل انسانی عوامل دیگری مانند تغییر اقلیم در وضعیت کیفیت خلیج فارس تاثیر گذار است، تصریح کرد:‌ بالا رفتن دما و شوری آب در این منطقه بر کیفیت تنوع زیستی اثر داشته است. برای مثال می‌توان به سفید شدن آب‌سنگ‌های مرجانی اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط خلیج فارس از نظر آلودگی‌های زیست محیطی و کنترل آن‌ها نیازمند همکاری تمام کشورهای حوزه‌ آن است، گفت: از سال گذشته یک کشتی تحقیقاتی از مرکز اقیانوس شناسی و علوم جوی اقدام به نمونه‌برداری و پایش خلیج فارس از سمت دریای عمان کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست تفاهمنامه‌ای  را با این مرکز منعقد کرده است که بر اساس آن بتواند پارامترهای بیشتری را پایش و بررسی کند همچنین طی نیمه دوم امسال گشت بعدی این کشتی تحقیقاتی آغاز می‌شود و می‌توانیم اطلاعات خوبی در مورد آلودگی‌های خلیج فارس به دست بیاوریم.

لاهیجان زاده ادامه داد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت ماهیانه و هر سه ماه یک بار آنالیزهایی را در آب‌های خلیج فارس انجام می‌دهد همچنین اخیرا با استفاده از فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از سیستم‌های سنجش از راه دور و با کمک شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌ایم از طریق تصاویر ماهواره‌ای آلودگی‌های خلیج فارس را رصد و محدوده و منبع آن را مشخص کنیم.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان ضمن بیان اینکه در حال حاضر این سازمان به دنبال این است که بتواند اکوسیستم‌های مختلف خلیج فارس را شناسایی کند، گفت: چنانچه این اقدامات پیش رود طی چند ماه آینده می‌توانیم اطلاعات بسیار خوبی از حوزه خلیج فارس به دست آوریم و با استفاده از آن‌ها برای پیشگیری از آلودگی‌های بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام

گفت وگو: علیرضا غمخوار


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5191