کد مطلب:5184
تاریخ انتشار:20 مهر 1398 ساعت 16:29
چاپ چاپ

ماجرای سفر کارشناسان ستاد احیای دریاچه ارومیه به آمریکا چه بود

این موضوع در روزهای گذشته با مطرح شدن سفر «۳۰۰ میلیون دلاری» این گروه به آمریکا در سال‌های ابتدایی احیای دریاچه ارومیه بار دیگر داغ شده است.

 از زمان آغاز پروژه احیای دریاچه ارومیه تاکنون بارها و بارها ماجرای سفر کارشناسان ستاد احیای دریاچه ارومیه به آمریکا از سوی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. این موضوع در روزهای گذشته با مطرح شدن سفر «۳۰۰ میلیون دلاری» این گروه به آمریکا در سال‌های ابتدایی احیای دریاچه ارومیه بار دیگر داغ شده است. نادر قاضی‌پور هفته گذشته مدعی شد که ستاد احیای دریاچه ارومیه برای سفر کارشناسان و اساتید آن به آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است. 

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اما برای روشن شدن افکار عمومی در خصوص سفر تیمی از محققان و اساتید دانشگاه به آمریکا در سال ۱۳۹۴، به اطلاع می‌رسانیم که سابقه همکاری‌های دوجانبه بین فرهنگستان علوم ایران و آمریکا به سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد و از آن سال و تا پیش از روی کار آمدن دولت کنونی آمریکا، فرهنگستان علوم ایران سعی کرد در جهت گسترش مرزهای دانش و تلاش مستمر برای ارتقای سطح دانش و پژوهش در کشور، از ظرفیت‌های اعضای برجسته فرهنگستان علوم آمریکا به طور خاص در حوزه‌های آب، سلامت عمومی و زلزله بهره‌مند شود.

در چهارچوب این همکاری‌ها شخصیت‌های علمی برجسته فرهنگستان علوم آمریکا همچون دکتر برتون ریشتر، برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۳۸۷، پرفسور پیتر آگر، برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۳۹۱، پروفسور آنتونی جیمز لگت، برنده جایزه نوبل فیزیک به همراه پروفسور پال‌چو، کاشف نخستین ابررسانای بالای دمای نیتروژن مایع و پروفسور وارن پیکت استاد ممتاز و شناخته شده بین‌المللی در حوزه ابررسانا از دانشگاه دیویس کالیفرنیا در سال ۱۳۹۲، دکتر کامران وفا، استاد دانشگاه هاروارد و برنده مدال دیراک و عضو فرهنگستان علوم آمریکا در سال ۱۳۹۳ و هیات متشکل از هشت نفر از مسئولان آموزشی و بین‌المللی دانشگاه‌های منتخب ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۹۴ به ایران دعوت شدند و با محوریت دانشگاه صنعتی شریف از دانش و تجربه علمی ایشان در داخل کشور بهره لازم برده شده است.

با توجه به اینکه یکی از محورهای همکاری فی‌مابین دو فرهنگستان علوم کشور موضوع آب قرار گرفته بود، دانشگاه Irvine کالیفرنیا به محض اطلاع از شروع اقداماتی توسط دولت ایران برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ ابراز تمایل کرد که بتوانند به منظور انتقال مستمر تجارب مشترک، بخشی از پژوهش‌های خود در حوزه محیط‌ زیست را به دریاچه ارومیه اختصاص دهند. طبیعتاً به دلیل پیش‌قدم شدن آن دانشگاه در این امر، اجابت این پیشنهاد همکاری مشترک برای طرف ایرانی هیچ هزینه‌ای را در پی نمی‌داشت. به همین منظور کارگاه آموزشی با عنوان « محیط‌زیست و مدیریت منابع آب دریاچه‌های داخلی و تبادل تجارب بین حوضه ارومیه و دریاچه‌های جنوب غرب امریکا» و بازدیدهای میدانی که از تاریخ ۱۹ ژوئن (۲۹ خردادماه) تا ۴ جولای (۱۳ تیرماه) ۲۰۱۵ در کشور امریکا با حضور اساتید دانشگاه و محققانی از کشور ایران برنامه‌ریزی و اولین کارگاه آموزشی بین‌المللی با موضوع پایداری دریاچه‌های شور در مناطق با اقلیم نیمه‌خشک و خشک برگزار شد که هدف آن تبادل تجربیات ایران و امریکا در حفاظت از اکوسیستم‌ها بوده است.

طی دوره فشرده ۱۵ روزه حضور هیات ایرانی تجارب ارزنده‌ای به داخل کشور منتقل شد که تشریح آن طی گزارشات متعددی گردآوری شده که به زودی چکیده قابل بهره‌برداری مدیریتی آن برای نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه در قالب یک گزارش در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه یکی از این دستاوردها در حوزه انتقال تکنولوژی، سامانه آنلاین شناسایی رخدادهای گردوغبار حاشیه دریاچه ارومیه است که به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین انواع خود در سطح کشور در شناسایی و اجرای مناطق فوق‌ بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه در حال بهره‌برداری است.

ملاحظه می‌شود در چهارچوب این همکاری شکل گرفته از حداقل یک دهه پیش از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، این ستاد هیچ نقشی نداشته و فی‌الواقع در این زمینه هیچ کمک ارزی در اختیار کشور ایران قرار نگرفته است که اختیار خرج کردن و دخل و تصرف در آن را داشته باشد. بلکه این تنها هوشیاری دانشگاه صنعتی شریف بوده که از فرصت تفاهم همکاری بین دو فرهنگستان علوم کشور ایران و آمریکا بهترین استفاده را کرده و از لااقل چهار دهه تجارب کشور آمریکا در احیای دریاچه‌های شور توانسته به عنوان درس‌آموخته‌های خود در مطالعه و طراحی طرح نجات دریاچه بهره وافی و کافی را ببرد.

همکاری با موسسات، دانشگاه‌ها و محققان تراز اول جهانی دارای تجارب ارزنده در امر احیای دریاچه‌های شور در سطح دنیا کماکان یکی از اصول خدشه‌ناپذیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه مسیر احیای دریاچه ارومیه خواهد بود چرا که اعتقاد دارد بیش از آنکه کشور ثروتمندی همچون ایران نیازمند کمک‌های مالی کشورهای خارجی باشد، نیازمند اخذ تجارب و انتقال دستاوردهای بین‌المللی به داخل کشور است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های کشور فرمودند موضوع دیپلماسی علمی و تعاملات بین‌المللی یکی از لازمات در حوزه علم و فناوری است. این دست از همکاری‌ها نه تنها برای کشور بار مالی نداشته و نخواهد داشت بلکه منجر به کاهش زمان و هزینه‌های سعی و خطا در روند انجام پروژه‌ها در داخل کشور خواهد شد.

بر مبنای همین رویکرد اکنون نیز زیر نظر نهادهای مسئول در کشور همکاری با دانشگاه یوتا آمریکا، سازمان خواروبار جهانی (FAO)، سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA)، آکادمی علوم روسیه، دانشگاه ملبورن استرالیا، برنامه توسعه سازمان ملل متحدد (UNDP)، موسسهIHE  مستقر در دانشگاه دلفت هلند به عنوان بزرگ‌ترین مرکز بین‌المللی آموزش تحصیلات تکمیلی در زمینه مهندسی و علوم آب در جهان و چندین مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی دیگر در حال انجام است. قاعدتاً در قالب این همکاری‌ها مراوداتی هم عمدتاً به جهت آشنایی طرف‌های همکار از مسائل حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ایران انجام می‌گیرد که به صورت پیوسته گزارشات کتابخانه‌ای مربوطه برای استفاده سایر محققان در دیگر تالاب‌ها در سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5184