کد مطلب:5114
تاریخ انتشار:11 مهر 1398 ساعت 12:05
چاپ چاپ

جزیره‌ای که ابعاد مشکل زباله پلاستیکی در دریاها را آشکار می‌کند

یک جزیره دورافتاده در جنوب اقیانوس اطلس به آشکار کردن ابعاد مشکل زباله پلاستیکی در اقیانوس های زمین کمک کرده است.

یک جزیره دورافتاده در جنوب اقیانوس اطلس به آشکار کردن ابعاد مشکل زباله پلاستیکی در اقیانوس های زمین کمک کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معلوم شده که حدود ۷۵ درصد بطری های پلاستیکی که با آب به سواحل این جزیره به نام "این اکسسیبل" (به معنی غیرقابل دسترسی) می افتند از آسیا آمده و اکثرا در چین تولید شده اند.

محققان گفتند که بیشتر بطری ها اخیرا تولید شده است که نشانه آن است که احتمالا از کشتی ها به دریا ریخته شده اند.

تخمین زده می شود که هر سال حدود ۱۲.۷ میلیون تن پلاستیک سر از اقیانوس ها درمی آورد.

اما این رقم فقط پلاستیکی که از خشکی به دریا می ریزد را به حساب می آورد.

تیم محققان از آفریقای جنوبی و کانادا که گزارش خود را در نشریه "اقدامات آکادمی ملی علوم" منتشر کرده اند گفتند تاکنون فرض بر این بود که بیشتر پلاستیکی که در دریا پیدا می شود از خشکی ها سرچشمه می گیرد.

با این حال دانشمندان گفتند که شواهد موید این فرضیه نیست.

پیتر رایان نویسنده ارشد این مقاله و مدیر موسسه آفریقایی پرنده شناسی فیتزپاتریک در دانشگاه کیپ تاون گفت: "سال گذشته وقتی در این جزیره بودیم، دیدن سیل بطری های نوشیدنی واقعا تکان دهنده بود."

دانشمندان در جریان بررسی هایی در سال ۲۰۰۹ در این جزیره - که یک محوطه میراث جهانی است - ۳۵۱۵ قطعه زباله و بعد در سال ۲۰۱۸ هشت هزار و ۸۴ قطعه را معاینه کردند.

بطری های نوشیدنی پلی اتیلن ترفتالات (پی ای تی) شایع ترین نوع زباله با سریع ترین میزان افزایش بود به طوری که میزان آن از دهه ۱۹۸۰ به بعد سالانه ۱۴.۷ درصد بالا رفته است.

قدیمی ترین ظرفی که در سال ۲۰۱۸ پیدا شد یک کپسول پلی اتیلن فشرده بود که در سال ۱۹۷۱ تولید شده بود.

با این حال بیشتر بطری ها که عمر آنها اندازه گیری شد حداکثر دو سال قبل از افتادن به ساحل تولید شده بودند.

پروفسور رایان گفت: "وقتی شروع به مطالعه می کنید می بینید که حتی از بطری هایی که برچسب ندارند می توان اطلاعات زیادی کسب کرد."

او گفت: "اینها تاریخ خورده اند، نشان شرکت سازنده روی آنها هست و وقتی تولیدکنندگان مختلف را شناختید می توانید پی ببرید از کجا آمده اند."

او می گوید تکان دهنده این بود که چطور سرمنشا اینها عمدتا از آمریکای جنوبی عمدتا به آسیا منتقل شده است: "در واقع در طول سه ماهی که ما در جزیره بودیم ۸۴ درصد بطری های به ساحل افتاده تولید آسیا بود."

از کشتی به ساحل؟
این مطالعه حاکیست که این بطری ها به احتمال زیاد توسط کشتی های در حال از عبور منطقه به عنوان زباله به دریا ریخته شده اند، چون قدمت آنها کمتر از آن است که با جریان های اقیانوسی از آسیا به آنجا رسیده باشد.

پروفسور رایان می گوید: "سوءظن اولیه من این بود که این کار ناوگان های ماهیگیری بوده، چون معمولا قایق های ماهیگیری نسبت به ناوگان های تجاری کمتر تابع مقررات هستند، اما این موضوع که این زباله ها عمدتا تولید چین بوده با این سوءظن جور در نمی آید به این دلیل که ناوگان های ماهیگیری در جنوب اطلس اغلب تایوانی و ژاپنی هستند."

"فکر می کنم شواهد کاملا قوی است که اینها از کشتی های تجاری می آیند."

"ما در حدود یک دهه گذشته شاهد افزایش واقعا زیاد کشتیرانی به خصوص از آمریکای جنوبی به آسیا بوده ایم. من از این موضوع جا خوردم چون فرض می کردم که ناوگان های تجاری مقررات را کم و بیش رعایت می کنند."

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5114