کد مطلب:5109
تاریخ انتشار:10 مهر 1398 ساعت 14:08
چاپ چاپ

پیشگیری از آتش سوزی جنگل با کمک ژل سازگار با محیط زیست

محققان آمریکایی یک ژل سازگار با محیط زیست ابداع کرده‌اند که با ترکیب با مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش، می‌تواند به جلوگیری از آتش سوزی جنگل‌ها کمک کند.

محققان آمریکایی یک ژل سازگار با محیط زیست ابداع کرده‌اند که با ترکیب با مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش، می‌تواند به جلوگیری از آتش سوزی جنگل‌ها کمک کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محققان دانشگاه «استنفورد» کالیفرنیا این ژل حامل را از مواد کاملا غیر سمی مبتنی بر سلولز که در مواد غذایی، دارویی، آرایشی و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، ساخته اند.

ایده این است که این ژل را با مواد شیمیایی مقاوم به آتش - از نوعی که معمولا توسط هواپیماهای اطفای حریق جنگل‌ها استفاده می‌شود - ترکیب کرد و سپس بطور پیشگیرانه بر روی مناطقی که احتمال وقوع آتش سوزی دارد، پخش کرد.

بطور معمول، ترکیبات مقاوم به آتش به سرعت توسط باران از روی درخت و سایر گیاهان شسته و یا توسط باد از روی گیاهان پاک می‌شوند. اما زمانی که این مواد با یک ژل بسیار چسبناک مخلوط شوند بهتر در برابر آب و هوای نامساعد مقاومت می‌کنند طوریکه بر اساس گزارش‌های رسیده، کاربرد سالانه یک بار آن‌ها می‌تواند از جنگل‌ها در کل فصل اوج آتش سوزی محافظت کند. همچنین شرایط آب و هوایی خشک نیز مشکلی در این رابطه ایجاد نمی‌کند.

به گفته این محققان، این مواد ژل مانند به سرعت خشک می‌شوند اما لایه‌ای روی گیاه باقی می‌گذارند که از بروز شعله پیشگیری می‌کند. پیشگیرانه‌های شعله که در حال حاضر موجود هستند، لایه های مناسبی بر روی گیاهان باقی نمی‌گذارند و این لایه‌ها یا توسط باد از روی گیاهان پاک می‌شوند و یا به راحتی توسط شبنم یا بارندگی‌های خفیف از روی گیاهان شسته می‌شوند.  

اما ژل ابداعی محققان دانشگاه استنفورد در برابر باد، باران و شبنم و شرایط آب و هوایی خشک مقاوم است و در نهایت پوسته پوسته و به گونه‌ای بی ضرر در محیط زیست تجزیه می‌شود.

همچنین پیشگیرانه‌های پلی فسفات آمونیوم مورد استفاده در این ژل با محیط زیست سازگار است. محققان با اشاره به اینکه همواره پیشگیری از درمان بهتر است، خاطر نشان کردند که با پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها به جای خاموش کردن آتش، مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5109