کد مطلب:5103
تاریخ انتشار:10 مهر 1398 ساعت 12:40
چاپ چاپ

مشاهده گونه نادر پلیکان پا خاکستری در تالاب آق گل

زیستگاه پلیکان پا خاکستری دریاچه ها و تالاب های بزرگ و کم عمق که در حاشیه فاقد پوشش گیاهی هستند.

پرنده پلیکان پا خاکستری که جزو گونه های آسیب پذیر (vu) محسوب می شود، در بازدید مدیرکل و معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان در تالاب آق گل مشاهده و تصویر آن توسط علی ثقفی عکاس حیات وحش ثبت شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان این پرنده با طول بدن 160تا 180 سانتی متر بزرگترین عضو خانواده پلیکان ها است و در ضمیمه I کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه های در معرض انقراض معرفی شده و دارای ارزش حفاظتی است.

از مهمترین عوامل تهدید کننده این پرنده در مقیاس بینالمللی می توان از دست دادن، تخریب و تغییر کاربری زیستگاه ها، شکار برای تجارت سنتی منقار، نا امنی ناشی از فعالیت های صیادی و گردشگری، کاهش منابع غذایی ناشی از بهره برداری بیش از حد از ذخایر ماهیان، مسمویت ناشی از آلودگی آبها و برخورد با خطوط انتقال برق ذکر کرد.

زیستگاه پلیکان پا خاکستری دریاچه ها و تالاب های بزرگ و کم عمق که در حاشیه فاقد پوشش گیاهی هستند و همچنین آبهای ساحلی دارای پناه است. این پرنده فقط از ماهی تغذیه می کند، تک همسر است و آشیانه اش توده ای حجیم از نی ها، شاخه ها و برگ های گیاهان گاهی به همراه قلوه سنگ ها است.

منطقه شکار ممنوع تالاب آق گل حدود 830 هکتار وسعت دارد و در حد فاصل استان های همدان و مرکزی در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر قرار گرفته است. تاکنون 46 گونه از پرندگان ایران در تالاب آق گل مشاهده شده است.
 
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5103